آیا داعش می توانند جایگاه طالبان را در افغانستان بگیرد؟

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهمین دور گفتگوها بین آمریکا و طالبان در دوحه برگزار می‌شود. طرفین موضوعات خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین اینکه افغانستان خطری برای کشورهای دیگر نخواهد بود و مسایل دیگر را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. اما در همین حال نگرانیهایی وجود دارد که پس از توافق صلح و خروج نیروهای خارجی داعش جایگاه طالبان را در افغانستان بدست خواهد آورد.

دوحه پایتخت قطر همین اکنون میزبان نهمین دور مذاکرات میان امریکا و طالبان است. گروه طالبان برای ایالات متحده تضمین خواهند داد که پس از توافق صلح، هیچ خطری تروریستی منافع این کشور از خاک افغانستان تهدید نخواهد کرد، هر چند که طالبان خواهان خروج تمامی سربازان خارجی از افغانستان هستند.

در حال حاضر، بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارد، بزرگترین و خطرناک‌ترین آن، گروه تروریستی داعش است،  نفوذ این گروه همه روزه در حال افزایش است، حتی حملات این گروه در کابل و دیگر نقاط کشور نیز افزایش یافته است، چندی بیش مسئوولیت حمله خونین در هوتل عروسی دبی، در پایتخت افغانستان را این گروه تروریستی  بدوش گرفت.

عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی، به رسانه می‌گوید که دولت و نیروهای امنیتی باید خطر  گروه تروریستی داعش را جدی بگیرند، در غیر آن که این گروه تروریستی  می‌تواند جایگاه طالبان را بگیرند. وی افزود: " به باور من، بعد از توافق صلح، داعشیان به جای طالبان خواهند آمد".

گئورگی ماچیتیدزه، کاندیدا علوم تاریخ، آگاه امور افغانستان، کارشناس سابق سازمان ملل متحد در بخش نظارت در زمینه القاعده و داعش به آژانس خبری اسپوتنیک در مورد این که آیا داعش جایگاه طالبان را در افغانستان بدست خواهد آورد توضیحاتی داد.

به گفته این کارشناس، عوامل مختلفی وجود دارد که گروه تروریستی داعش بتواند، جایگزین طالبان در افغانستان شود، یکی از این عوامل حمایت خارجی‌ها از داعشیان است.

او افزود:

"از یک طرف، تردید زیادی در این مورد وجود دارد، اما از طرف دیگر، نباید فراموش کرد که آنها از مدت هاست که در افغانستان فعالیت می‌کنند، با توجه به اینکه بیشتر داعشیان خارجی‌ها هستند، پس، این گروه با کمک آنها می‌تواند مواضع خود را در این کشور حفظ کند واکنون نفوس داعشیان در حال افزایش است، این همه به حمایت و پشتیبانی خارجی‌ها بستگی دارد.

به گفته آقای ماچیتیدزه، بیشتر کمک‌های مالی از طرف پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه و ترکیه به گروه تروریستی صورت می‌گیرد.

او افزود که رفتار کشورهای غربی و همسایه گان افغانستان بعد از پایان توافق صلح میان طالبان و امریکا بر حفظ مواضع گروه تروریستی داعش در این کشور تاثیر مستقیم خواهد داشت.

این کارشنانس در ادامه می‌گوید که مساجد، مدارس آموزشی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌توانند کمک کنند که این گروه تروریستی مواضع خود را در افغانستان حفظ کند، چیزی که بیشتر به بقاء این گروه کمک می‌کند، مناطق قبیله‌ای است، که با اطمنیان خاطرمی‌توانند به آنجا بروند.

این کارشناس خاطر نشان می‌سازد، این خطر وجود دارد که گروه‌های تروریستی دیگر که از مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا ناراضی استند به داعش بپیوندد.

او ادامه داد:

بیشتری از جنگجویان خارجی این 20 گروه تروریستی در افغانستان می‌گویند که در صورت امضای توافق‌نامه صلح میان طالبان و امریکا، آنها به داعش خواهند پیوست".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала