پاکستان سد راه بازرگانی افغانستان با هند نمی شود

© AFP 2023 / NARINDER NANU پاکستان سد راه بازرگانی افغانستان با هند نمی شود
پاکستان سد راه بازرگانی افغانستان با هند نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پاکستان از عدم مخالفت خود با فعالیت های بازرگانی افغانستان با رقیب سنتی خود دهلی نو، خبر می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دولت اسلام آباد اخیرا اعلام کرده بود، که بالا گرفتن درگیری های مرزی با هند همزمان با وضعیت بحرانی در کشمیر، به تلاش های پاکستان برای کمک به پیشبرد فرآیند صلح در افغانستان ضربه می زند.

در عین حال پاکستان به رغم توقف تجارت با هند، تصمیمی برای جلوگیری از فعالیت های بازرگانی افغانستان با هند از طریق خاک پاکستان ندارد.

حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان به هند گشوده  شد - اسپوتنیک افغانستان
حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان به هند گشوده شد

وزیر امور خارجه پاکستان در این خصوص گفت: این کشور با وجود تنش ها با هند اجازه تردد لاری های افغانستان در پاکستان و تجارت با هند را صادر می کند.

شاه محمود قریشی روز گذشته طی دیدار با هیاتی از نخبگان و اندیشمندان افغانستانی برای شرکت در نشست ابتکار مذاکرات فراتر از مرزها به اسلام آباد سفر کرده بودند، گفت: پاکستان سد راه تجارت افغانستان با هند نخواهد شد و  همچنین اقدامی برای توقف لاری های افغانستان در خاک پاکستان نکرده است.

منابع خبری گزارش دادند: عدم مخالفت پاکستان با تردد لاری ها افغانستان به مقصد هند نشان دهنده چرخش در سیاست اسلام آباد است که پیش تر به دلیل تنش های سیاسی و مرزی با هند، مخالف تردد لاری های افغانستان در خاک پاکستان بود.

یادآوری می کنیم، که کابل بارها از اسلام آباد خواسته تا مسیرهای زمینی پاکستان را برای بازرگانی با هند در اختیار بازرگانان و لاری های افغانستان قرار دهد، اما اسلام آباد با توجه به اختلافات دیرینه با هند، ارائه این تسهیلات را رد کرد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ششم ماه سرطان امسال دومین سفر رسمی خود را به پاکستان انجام داد و در جریان سفر اعلام کرد که دولت اسلام آباد به وی اطمینان داده است که مسیرهای زمینی پاکستان در اختیار لاری های تجاری افغانستان قرار خواهد گرفت.

افغانستان به دلیل محصور شدن در خشکی، با مشکلات زیادی برای صادرات و واردات کالا دارد و در شرایط کنونی، بندر کراچی در جنوب پاکستان، یکی از راه های صادرات کالاهای افغانستان به کشورهای مختلف است.

پس از امضای توافقنامه چابهار از سوی ایران، هند و افغانستان، افغانستان اکنون نگاه ویژه به سمت بندر چابهار برای دسترسی به بازارهای جهانی دارد.

در ارتباط با تجارت افغانستان با هند، مسیر زمینی از طریق پاکستان کوتاه ترین مسیر تجارت بین دو کشور است. به رغم تلاش های فراوان افغانستان، اسلام آباد سال های اخیر تنها با صادرات یکطرفه کالا از افغانستان به هند از طریق خاک پاکستان موافقت بود اما در عین حال اعلام کرد که اجازه نمی دهد صادرات هند به افغانستان از طریق خاک پاکستان انجام شود.

علاوه بر این، گذرگاه های مرزی میان پاکستان و افغانستان از جمله مسئله دارترین گذرگاه های مرزی پاکستان با کشورهای همسایه است و تضمینی برای باز بودن گذارگاه های مرزی میان پاکستان و افغانستان در تمام مدت طول سال وجود ندارد و ناآرامی های مرزی و نیز وجود گروه های شبه نظامی در مرزهای میان دو کشور، همواره مشکلات زیادی را برای گذرگاه های مرزی ایجاد می کند و این گذرگاه ها اغلب بسته است.

پاکستان روابطی بسیار تنش آلود با هند دارد با این حال پس از سفر اخیر اشرف غنی به پاکستان، روابط اسلام آباد با کابل در ماه های اخیر با پیشرفت همراه بوده است. از این رو پاکستان تمایل بیشتری برای مشارکت در برقراری صلح در افغانستان دارد و عدم مخالفت با فعالیت های تجاری و ترانزیتی افغانستان و هند را می توان عزم اسلام آباد در مسیر تقویت مناسبات با کابل تعبیر کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала