قدرتمندترین تروریست در آسیای مرکزی کیست؟

© REUTERS / Ahmed Jadallah قدرتمندترین تروریست در آسیای مرکزی کیست؟
 قدرتمندترین تروریست در آسیای مرکزی کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در سازمان ملل متحد از بلند پایه ترین تروریست ها در آسیای میانه نام گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان سازمان ملل افرادی را از آسیای میانه شناسایی کردند که به رهبران با نفوذ سازمان های تروریستی ممنوعه مختلف در سوریه و افغانستان تبدیل شده اند.

براساس گزارش سازمان ملل که در ماه جون سال جاری منتشر شده است، اما فقط اکنون در دسترس رسانه ها قرار گرفته است) ، همه گروه های مشهور تشکیل شده پس از انشعاب گروه خطیب امام ال بخاری توسط سه نفر از جمله تاجیک ها، قرقیزها و ازبیک رهبری می شوند و اما گروه داعش (دولت اسلامی خراسان) را حدود دوصد شبه نظامی از آسیای میانه، توسط یك شهروند تاجیكستان بنام سیوالی شفی یف رهبری می کند.

شفی یف که با نام مستعار ماویا شناخته می شود، در رهبری شورای «ولایت خراسان» (شاخه ای سازمان تروریستی ممنوعه دولت اسلامی عراق و شام)، می باشد که در مرز افغانستان و پاکستان در ولایت ننگرهار افغانستان فعالیت می کند.

نگرانی از ظهور داعش در نورستان - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی از ظهور داعش در نورستان

در این گزارش آمده است: " شفی یف، به دنبال جذب استخدام نیروها از تاجیکستان با استفاده از تبلیغات آنلاین به زبان فارسی تاجیکی است.   

مقامات تاجیکستان شفی یف را با حزب نهضت اسلامی تاجیکستان (IRPT) نسبت می دهند.

دراپریل 2019، رهبرگروه داعش در افغانستان را که مولوی ضیاء الحق، همچنین مشهور به ابو عمر خراسانی شد رهبری می کرد، به دلیل شکست نظامی «ولایت خراسان» و کاهش تعداد حملات تروریستی در نیمه دوم سال روان برکنار شد و مولووی عبدالله معروف به مولوی اسلم فاروقی، در ننگرهار، جایگزین وی شد.

این گروه مدت طولانی است که در ولایت ننگرهار در مرز با پاکستان فعالیت دارد، اما در شمال افغانستان نیز حضور دارد و اخیراَ فعالیت خود را به سایر ولایت نیز گسترش داده اند. شاخه افغانستان این گروه خود را «ولایت خراسان» داعش می‌خواند، نامی که در قرون وسطی به مناطقی از افغانستان، ایران و آسیای مرکزی اطلاق می‌شد.

این گروه ابتدا در افغانستان شمار محدودی جنگجو داشت که اغلباَ جنگجویان طالبان پاکستانی رانده شده از پایگاه‌های شان در امتداد مرز و همچنین افراد ناراضی طالبان افغان بودند. طالبان با این گروه در افغانستان مقابله کرده اند و جنگجویان شاخه افغانستان داعش به ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه بیعت کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала