خلیلزاد: پاکستان و افغانستان تضمین کنند که تهدیدی به همدیگر نیستند

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadخلیلزاد: پاکستان و افغانستان تضمین کنند که تهدیدی به همدیگر نیستند
خلیلزاد: پاکستان و افغانستان تضمین کنند که تهدیدی به همدیگر نیستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان گفته است که پاکستان و افغانستان باید تضمین کنند که از خاک این دو کشور علیه یکی دیگر استفاده نمی‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که دو روز پیش از کابل به اسلام‌آباد رفت، می‌گوید که با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه و جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش این کشور دیدار و دربارۀ روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد، در تویترش نگاشته‌است که در جریان اقامت دو روزه‌اش در اسلام‌آباد، موارد مهم دربارۀ صلح افغانستان را با مقام‌های ارشد پاکستان درمیان گذاشته‌است.

  تأکید مقامات امریکایی و افغانستان در سرعت‌بخشیدن روند گفت‌وگوهای صلح   - اسپوتنیک افغانستان
تأکید مقامات امریکایی و افغانستان در سرعت‌بخشیدن روند گفت‌وگوهای صلح

در همین حال، سفارت ایالات متحده در پاکستان با نشر خبرنامه‌یی، گفته‌است که آقای خلیل‌زاد در دیدار با مقام‌های پاکستانی، تأکید کرده‌است که صلح در افغانستان نیازمند تضمین‌های قابل اعتبار از سوی پاکستان و افغانستان می‌باشد که نباید خاک این کشورها برای تهدید یکدیگر شان استفاده شوند.

در خبرنامه آمده‌است که این تضمین‌ها در یک صلح میان افغانان، اجازه می‌دهند که رشد بازرگانی و هم‌کاری‌های اقتصادی میان افغانستان و پاکستان گسترش یابند.

در گذشته، افغانستان و پاکستان هر دو یکی دیگر را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی متهم کرده و این گروه‌ها را مسوول ناامنی‌ها در کشورهایشان دانسته اند.

دولت افغانستان، بارها از امریکا خواسته است که به پاکستان در زمینه آنچه که حمایت از گروه‌های تروریستی می‌خواند فشار بیاورد. با این حال، این نخستین بار است که یک مقام ارشد امریکایی، از نیاز تضمین هر دو کشور برای عدم استفاده از خاک این کشورها علیه یکی‌دیگر حرف می‌زند.

قرار است آقای خلیل‌زاد، به دوحه برود و دور هشتم گفت‌وگوهایش را با نماینده‌گان طالبان آغاز کند. 

همزمان با آن، حکومت افغانستان نیز اعلام کرد که هیئت پانزده نفری را برای گفت‌وگوهای میان افغانان ایجاد کرده‌است. منابع می‌گویند که قرار است گفت‌وگوهای میان افغانان در هفته‌های آینده در ناروی برگزار شوند. 

این همه درحالی است که امروز، واشنگتن پست گزارشی را نشر کرد که برمبنی آن ایالات متحده برای خروج از افغانستان آماده‌گی می‌گیرد. 

بربنیاد این گزارش، قرار است در حدود شش‌هزار نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند - امریکا هم‌اکنون در حدود شانزده هزار سرباز در افغانستان دارد و خروج این نیروها، یکی از پیشرط‌های اصلی طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала