عبدالکریم خرم: امریکایی ها میخواستند کرزی را ترور کنند

© Sputnik / Zuhal Sarhadکریم خرم
کریم خرم  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالکریم خرم، رئیس سابق دفتر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، خاطرات دوره کاری اش را در کتابی به زیر نام «چهل سال در طوفان» جمع آوری کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از کشور نیوز، در این کتاب روابط افغانستان و امریکا، دیدگاه شخصیت های سیاسی افغانستان،روابط افغانستان و پاکستان، روابط کرزی با کاخ سفید،پیمان امنیتی کابل واشنگتن، تلفات غیر نظامیان در افغانستان، زندان بگرام و آزادی و انتقال زندانینا،دفتر طالبان در قطر، گفتگوهای کرزی با امریکایی ها و انتخابات زیاست جمهوری 2014، جزئیات اصلی این کتاب را تشکیل می دهد.

کرزی: ترامپ به مردم افغانستان توهین کرد - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: ترامپ به مردم افغانستان توهین کرد

در بخشی از این کتاب آمده است: روابط حامد کرزی و امریکا در سال ۲۰۱۲ بر سر انتقال زندانیان تیره شد. کرزی تأکید داشت که زندانیان افغان، هر چه زودتر به دولت افغانستان تحویل داده شوند. تنش بین کرزی و مقامات امریکایی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بالا گرفت. رئیس‌جمهور سابق افغانستان خطاب به مقامات امریکایی گفت که موضوع زندان به پایان رسیده است. ژنرال «جان آلن» فرمانده سابق نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان، با صدای بلند به کرزی گفت که تو ناتوان هستی. کرزی گفت که خارجی‌ها دیگر حق زندانی کردن افغان‌ها را ندارند. ژنرال آلن به «کراکر» سفیر سابق امریکا در افغانستان که در جلسه حضور داشت، نگاه کرد و گفت که جناب سفیر، گفتگو فایده ندارد. سپس کرزی گفت که اشغال افغانستان باید به پایان برسد. ژنرال آلن اندکی از جایش بلند شد و خطاب به کرزی گفت: از فرصتی که در اختیارمان گذاشتید، تشکر.

در ادامه این کتاب آمده است که پس از این مکالمه، کرزی به رئیس دفترش ایمیل را نشان می دهد که نمایندگی افغانستان در نیویورک فرستاده بود، در ایمیل تصریح شده بود که نمایندگان افغانستان در نیورک اطلاع یافتند که ژنرال جان آلن قصد دارد کرزی را توسط یکی از محافظانش که به نام «پی.پی.اس» یاد می شدند ترور کند.

در ادامه کتاب خاطرات خرم آمده است که امریکایی ها به زندان بگرام بسیار اهمنیت می دادند، رئیس جمهور مخالف عملیات های شبانه و زندانی کردن افغانها بود، کرزی نه تنها در خصوص با امریکایی ها درگیر بود بلکه در بین کابینه اش نیز افراد اندکی بودند که او حمایت و همراهی کنند.

بسیار از اعضای کابینه کرزی را در خصوص مخالفت با کشتار غیرنظامیان،زندان بگرام و پیمان امنیتی کابل واشنگتن، تنها گذاشته بودند، یک روز، وزیر خارجه پیشین رنگین دادفر اسپنتا از کرزی خواست تا علیه خارجی از الفاظ تند خوداری کند اما کرزی در پاسخ به او گفت که من رئیس منتخب نیسم بلکه رئیس این دولت مزدور هستم.

کریم خرم در کتاب اش می نویسد که با رئیس جمهور کرزی «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی، «جان کری» وزیر امور خارجه، «ریچارد هالبروک» نماینده ویژه و ژنرال جان آلن فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان، رفتارهای تند و تهدید آمیزی داشتند.

کتاب «چهل سال در طوفان» به زودی توسط کتاب فروشی «اکسوس» رونمایی خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала