ورود کشتی جنگی دوم انگلیس به خلیج فارس

© AFP 2023 / Carl Court ورود کشتی جنگی دوم انگلیس به خلیج فارس
 ورود کشتی جنگی دوم انگلیس به خلیج فارس  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دومین کشتی جنگی «دانکن» انگلیس جهت کنترل تنگه هرمز و نظارت بر کشتی‌های تجاری وارد خلیج فارس شد.

 به گزارش اسپوتنیک،  وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که، کشتی دوم «اچ ام اس دانکن» نیروی دریایی بریتانیا با پرچم انگلیس، به منظور تامین امنیت کشترانی و اطمینان از امنیت تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد.

 طبق بیانیه وزارت دفاع انگیس، کشتی جنگی دانکن در کنار کشتی محافظ مونتروز از کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می‌کنند محافظت می‌کند.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت: "آزادی کشتیرانی برای نظام تجاری و اقتصادی جهان اهمیت اساسی دارد و دولت بریتانیا متعهد است که برای دفاع از آن هر چه در توان دارد انجام دهد."

"امنیت کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا برای ما الویت است، با این حال پس از توقیف غیرقابل قبول و غیرقانونی نفتکش استینا ایمپرو همچنان برای تنش‌زدایی با ایران تلاش خواهیم کرد."

ایران مسئولیت حفظ نظم در تنگه هرمز را به عهده گرفت - اسپوتنیک افغانستان
ایران مسئولیت حفظ نظم در تنگه هرمز را به عهده گرفت

انگلیس می‌گوید این اقدامی نظامی نیست بلکه هدف آن افزایش امنیت در تنگه هرمز و ممانعت از اختلال در آزادی کشتیرانی است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که لندن یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل الطارق و تهران یک نفتکش بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کرد.

حدود دو هفته پیش از توقیف نفکش بریتانیایی، ابرنفتکش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق که تحت حاکمیت دولت بریتانیا قرار دارد، توقیف شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت، توقیف این نفتکش، «نقض برجام» است، چرا که «کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند».

مقام‌های بریتانیا و جبل‌الطارق گفته‌اند این نفتکش راهی بندری در سوریه بوده و از همین رو توقیف شد؛ با این حال جمهوری اسلامی می‌گوید این نفتکش به سمت سوریه نمی‌رفته و «عازم جایی دیگر» بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала