پیش بینی فاجعه بزرگ برای زمین

CC BY 2.0 / Lydur Skulason / Lake Tobaپیش بینی فاجعه بزرگ برای زمین
پیش بینی فاجعه بزرگ  برای زمین   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان چینایی در پی یک تحقیق جدید، پیامد های ناگوار فوران آتشفشان ها برای زمین را مشخص نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازPhys.org، دانشمندان موسسه فیزیک جغرافیایی (جئو فیزیک) آکادمی علوم چین معتقدند که فوران بسیار شدید آتشفشانی می تواند روند احیای لایه اوزون زمین را متوقف کند.

محققان به منظور بررسی تأثیر گازهای آتشفشانی بر استراتوسفر زمین، از مدلهای کیمیایی - آب و هوایی  استفاده کردند. معلوم شد که اگر محتوای مواد تخلیص اوزون (OM) در حال حاضر برابر با نیمی از مقداری باشد که در سال های 1990 موجود بود،  پس سطح ازون 6 درصد در سرتاسر جهان و 6،4 درصد در مناطق گرمسیر کاهش خواهد یافت.

بزرگترین آتشفشان جهان بیدارشد - اسپوتنیک افغانستان
بزرگترین آتشفشان جهان بیدارشد+ فلم

 اگر تمام منابع انسانی مواد تخلیص اوزون را از استراتوسفیر زمین حذف نموده و فقط منابع  طبیعی را باقی گذاشت  پس،  فوران سوپر آتشفشان ها باعث کاهش 2.5 درصدی اوزون در سراسر جهان و 4/4 درصد در مناطق گرمسیری خواهد شد.

 با این حال، به دلیل فاجعه اقلیمی، حتی ممکن است هالوژن  "مولکول‌های دواتمی"  بیشتر، که به طور مستقیم در تخریب مولکول های اوزون دخیل است در اتمسفیر زمین قرار بگیرد  و این امر عواقب جدیتری در قبال دارد.

دقیقا مشخص نیست که کدام  فوران های آتشفشانی بر تکامل موجودات زنده و محیط زیست در دوران پالئوزوئیک زمانی که لایه اوزون نسبتا ضعیف و نازک بود تاثیر گذاشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала