احتمال توافق امریکا و طالبان بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی

© Photoنشست قطر
نشست قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع وابسته به طالبان در قطر اظهار کرد، امریکا و طالبان ممکن است به توافقی برای تعیین یک زمان‌بندی هشت یا 9 ماهه برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دست یابند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از منابع آگاه از دفتر سیاسی طالبان در قطر، زمان پیشنهادی امریکایی ها برای خروج نیروها دو سال و زمان پیشنهادی طالبان شش ماه بود و این توافق سازشی میان این دو زمان پیشنهادی خواهد بود.
وی افزود، مدت زمان خروج نیروهای امریکایی یکی از موانع اصلی مذاکرات میان طالبان و امریکا بوده و در حالی که طالبان بر خروج نیروها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید داشته، امریکا تلاش کرده تا این روند را تا حد ممکن طولانی کند.
یکی از مقامات سابق طالبان گفت: امریکا به دنبال خروج سریع نیست و مساله خروج نیروهای امریکایی می‌تواند حل نشده باقی بماند.
هدف مذاکرات امریکا و طالبان دستیابی به توافقی بر سر خروج نیروهای این کشور از افغانستان و تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان از سوی طالبان به عنوان پناهگاه نیروهای القاعده بوده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، مذاکره کنندگان امریکا و طالبان تلاش خود را برای تکمیل پیش‌نویس توافقنامه صلح در افغانستان تا روز یکشنبه جاری به کار می‌گیرند.
این درحالیست که پیش ازاین، مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا در سفر به کابل و دیدار با مقامات افغان ابراز امیدواری کرده بود که امریکا و طالبان تا اول سپتامبر به توافق صلح برسند اما با توجه به اینکه دولت افغانستان هنوز مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز نکرده، کارشناسان تحقق توافق تا تاریخ تعیین شده را بعید می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала