تأثیر هشدار طالبان به رسانه‌ها بر پوشش خبری روند صلح

© Photo / کسراگزارشگران بدون مرز: ناتو گفتگو با طالبان را لغو کند
گزارشگران بدون مرز: ناتو گفتگو با طالبان را لغو کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هشدار گروه طالبان مبنی بر هدف قراردادن رسانه‌ها و خبرنگاران، سبب نگرانی خانواده ‌رسانه‌ای افغانستان شده است. آنها این هشدار را مغایر ارزش‌های انسانی و اسلامی وحمله بر آزادی بیان عنوان نمودند.

گروه طالبان، اخیرا طی یک خبرنامه‌ای، به رسانه‌ها هشداردادند که اگر پیام‌های تجارتی را که ضد گروه طالبان پخش می‌شوند متوقف نسازند رسانه‌ها وکارمندان شان مورد هدف نظامی این گروه قرارخواهند گرفت. گروه طالبان به رسانه‌هایی‌که چنین پیام‌ها را پخش می‌کنند، یک هفته مهلت داده‌اند.

تهدید و حمله به رسانه‌های افغانستان از سوی گروه طالبان بی‌پیشینه نیست. این گروه پیش از این نیز برخی از رسانه‌ها را متهم به عدم بی‌طرفی و تهدید به حمله نظامی کرده است.

پاسخ وزارت داخله به هشدار طالبان چیست و چه اقداماتی برای دفاع از خبرنگاران روی دست گرفته  شده؟

رئیس دفتر طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
هشدار طالبان به رسانه ها

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان به اسپوتنیک گفت:

"گروه‌ هراس‌افگن طالبان، در دشمنی دائم و غیر قابل تفکیک با مردم افغانستان به سر می‌برند و این دشمنی را از طریق حملات تروریستی برافراد ملکی و خبرنگاران همواره آشکار نموده اند. این گروه به خاطر پنهان کاری شکست‌های‌شان می‌خواهند با نشر اعلامیه های بزدلانه شکست‌های‌شان را کتمان کنند."

وی در ادامه افزود:

"باید بگویم که پیش ازاین هشدار گروه طالبان بارها با اقدامات شان نشان دادند که بالای مردم افغانستان ازجمله مسئولین رسانه‌ها رحم ندارند و بارها آنها را مورد حمله قرار داده‌اند و در چندین مورد ما شاهد بودیم که آنها رسانه‌ها را یکی پی‌دیگر هدف قرار دادند."

آقای رحیمی می‌گوید که گروه طالبان علاوه بر اینکه در میدان‌های نبرد با شکست‌های سنگین روبرو شد، در جنگ تبلیغاتی نیز با وجود استفاده از منابع مالی و امکانات گسترده تبلیغاتی استخبارات منطقه‌ای، شکست خورده است.
او گفت که حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی به ویژه وزارت داخله و پولیس ملی در بخش تأمین امنیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها مسئولیت خود می‌داند  که برای دفاع اقدامات جدی را انجام دهد.

آقای رحیمی افزود که پس از نشر اعلامیه طالبان درخصوص هشدار به رسانه‌ها، وزارت امور داخله افغانستان به تمام ارگان‌ها و نهاد‌های ذیربط و به ویژه نهادهای کشف و استخبارات وظیفه سپرد تا مطابق به قوانین کشور اقدامات جدی را روی دست گیرند.

سخنگوی وزارت امور داخله با بیان اینکه خواست وزارت از رسانه ها و خبرنگارانی که تهدید و خطری را متوجه خود می‌بینند اینست که در صورت کوچکترین تهدید و یا احساس خطرهرچه زودتر به نزدیکترین پاسگاه پولیس و نیروهای امنیتی اطلاع دهند تا ما بتوانیم به موقع برای دفاع از آنها اقدام کنیم. 

در همین حال نهادهای پشتیبان رسانه‌ها ومقامات حکومت نیز دربرابراین تهدید گروه تروریستی طالبان واکنش داده‌اند.

صدیق‌الله توحیدی، مسئول دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران در گفتگو با اسپوتنیک بیان داشت:

"این هشدار منتشر شده از سوی گروه طالبان حمله به آزادی بیان و رسانه‌های افغانستان است. رسانه‌های افغانستان تحت قوانین کشور فعالیت دارند و کار شان براساس قانون اشتباه نیست."

عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی "نی" از هشدار طالبان به رسانه‌ها

وی می‌گوید که اگر طالبان درمورد محتوای اعلانات و آگهی‌های تجارتی انتقادی دارند، خوب است انتقاد شان را مطرح کنند، نه اینکه تهدید به مرگ کنند، زیرا دراین صورت طالبان مرتکب جنایت جنگی می‌شوند که  جنایات جنگی در ذات خود و بر طبق قوانین بین المللی جرم است.

به گفته توحیدی رسانه‌های غیردولتی افغانستان رسانه‌های آزاد، خصوصی و بی‌طرف استند. او گفت این هشدار طالبان تأثیر منفی بر پوشش خبری روند صلح نیز وارد می‌کند.

 آقای توحیدی افزود:

"در زمینه این پیام‌ها ما هم بعضا انتقاداتی داشته‌ایم که باید مدیریت شوند و از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ نظارت شوند. پیام‌ها نباید غیر حقیقی باشند و یا سبب نفاق در بین مردم شوند. امیدوارم این مسئله به صورت جدی پیگیری شود." 

او گفت که ما از کمیسیون نظامی طالبان میخواهیم تا این اعلامیه شان را دوباره پس بگیرند. در زمینه اصلاح محتویات آگهی‌ها، اصلاحاتی صورت خواهد گرفت و این اصلاحات براساس خواست طالبان نخواهد بود.

وی تأکید نمود  که طالبان قبلا نشان دادند که کارهای را می‌توانند علیه خبرنگاران انجام دهند. گروه طالبان بارها بالای خبرنگاران حمله نمودند و شمار زیاد خبرنگاران و کارمندان نهاد های رسانه‌ای بدست طالبان به قتل رسیده اند. 

طالبان بار ها نشان دادند که به آزادی بیان حرمتی قائل نیستند اما خبرنگاران افغانستان مکلف هستند که بدون ترس و هراس و بر اساس قوانین افغانستان به کار شان ادامه دهند و اجازه ندهند  که گروه‌های سیاسی به شمول طالبان و گروه‌های نظامی مخالف حکومت مانع کار و فعالیت شان شود.

در چنین شرایطی، نی حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا یک بار دیگر تعهد رسمی‌اش را مبنی بر حمایت همه‌ جانبه از رسانه‌ها و خبرنگاران اعلام کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала