نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی از نفوذ داعش در شمال افغانستان

© Sputnik / Евгений Биятов /  مراجعه به بانک تصاویر نگرانی سازمان امنیت دسته جمعی از تلاش های تحکیم تروریستان در شمال افغانستان
نگرانی سازمان امنیت دسته جمعی از تلاش های تحکیم تروریستان در شمال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دبیر سازمان پیمان امنیت جمعی می گوید تمرکز تروریست ها در شمال افغانستان کشور های عضو سازمان را به خطر حملات تروریستی مواجه نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، علمبای سلطانوف معاون دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی، روز سه شنبه در سخنرانی خود در سومین نشست مبارزه ضد تروریستی در بیشکک گفت که تمرکز روزافزون اعضا و نمایندگان سازمان های تروریستی بین المللی در شمال افغانستان اقدامات ضد تروریستی را در قلمرو کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با خطر مواجه می سازد.
سلطانوف گفت: "تروریست ها حضور و فعالیت خود را در شمال افغانستان گسترش داده و برنامه هایی را برای ایجاد "خلافت اسلامی خراسان " ایجاد کرده اند. به این ترتیب، تهدیدات جدید برای کشورهای همسایه آسیای مرکزی دیده می شود.
سلطانوف گفت: هسته های خفته تروریستی وابسته به داعش (دولت اسلامی سازمان تروریستی ممنوعه در فدراسیون روسیه) که پیش ازاین در اروپا و آسیای جنوب شرقی موجود بود، در عوض تمرکز شان را به افغانستان و کشور های آسیای مرکزی بیشتر نموده اند که این موضوع باعث نگرانی عمیق سازمان پیمان امنیت جمعی می گردد.
وی گفت، بررسی مسائل امنیت جمعی، مبارزه با سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، افراط‌گرایی و برنامه‌های جمعی در بخش مقابله با چالش‌های معاصر در دستور کار قرار دارد.
سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرغزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.
این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.
اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала