ممنوعیت آموزش پرواز پیلوتان ترکیه‌ای F-35 در امریکا

© Flickr / createordieF-35
F-35 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع امریکا ممنوعیت پرواز پیلوتان ترکیه‌ای جنگنده F-35 را که در پایگاه هوایی لوک در آریزونا تمرین می کردند، اعلام نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رویترز با استناد از یک منبع در وزارت دفاع ایالات متحده "پنتاگون"، با اقدام امریکا در کاهش تدریجی مشارکت انقره در برنامه ساخت جنگنده F-35 ، پیلوتان ترکیه‌ای این جنگنده، دیگر در پایگاه هوایی لوک در آریزونا تمرین نمی‌کنند.
پیش از این گزارش شده بود که واشنگتن می‌گوید تصمیم انقره به خرید سیستم های ضدهوایی S-400 ساخت روسیه، جنگنده‌های رادارگریزF-35 ، لاکهید مارتین امریکا را تهدید می‌کند. 

پنتاگن وزارت دفاع امریکا - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه در دوراهی انتخاب یا روسیه و یا امریکا

ایالات متحده امریکا گفته ترکیه نمی‌تواند هر دوی این تجهیزات را با همدیگر داشته باشد و از میان آن‌ها باید یکی را انتخاب کند. از این رو مقامات امریکایی اعلام کردند این کشور تصمیم گرفته است دیگر پیلوتان ترکیه را برای آموزش پرواز با جنگنده‌های F-35 ، پذیرش نکند.
این در حالی است که این دو مقام امریکایی گفته بودند تصمیم پنتاگون فعلا شامل آن دسته از پیلوت ها و پرسنل ترمیم و نگهداری ترکیه می‌شود که قرار بوده در آینده به امریکا اعزام شوند و برنامه آموزش پیلوتان و پرسنل هوایی ترکیه مستقر در پایگاه هوایی لوک در آریزونا را شامل نمی‌شود.
روسیه و ترکیه قرارداد خرید اس-400 را در سال 2017 امضا کردند. علیه این معامله بارها و بارها در امریکا سخن گفته شد و تهدید کردند که تحویل جنگنده های اف-35 که قبلا مبلغش توسط ترکیه پرداخت شده است ملغی شود و خواستار این شدند که ترکیه میان روسیه و غرب یکی را انتخاب کند.
ترکیه عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی ناتو است و برای دفاع از خود قصد دارد سیستم های راکتی را از روسیه خریداری کند. این موضوع نشان می‌دهد که اعتماد بین ترکیه و امریکا خدشه‌دار شده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز داشته که کشورش از خرید سیستم های راکتی دافع هوایی S-400 از روسیه، با وجود مخالفت ها از سوی ایالات متحده امریکا؛ عقب نشینی نخواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала