نور: طالبان برای آتش‌بس نکردن دلیل منطقی و مقنع نداشتند

© Sputnik / T.AZIMعطا محمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نشست بین‌الافغانی در مسکو
عطا محمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نشست بین‌الافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطا محمد نور، عضو هیئت مذاکره کننده در دومین نشست بین‌الافغانی در مسکو گفت که دلیل طالبان برای قبول نکردن آتش‌بس منطقی و مقنع نبود.

به گزارش اسپوتنیک، عطا محمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان که در دومین نشست بین‌الافغانی در مسکو شرکت ورزیده است، می‌گوید: ما دیروز ساعت ها بحث کردیم، هر چند به توافق رسیدیم که امروز اعلامیه نشر شد، اما توقع ما بیشتر از این بود".

آقای نور افزود: "ما 9 ساعت بحث داشتیم و بیشتر تاکید ما بر سر آتش‌بس بود، آتش‌بس می‌تواند مقدمه صلح و یک آغاز خوب باشد".

به گفته آقای نور، اشتراک‌کنندگان این نشست روی نکات مختلف بحث داشتند، اما بحث آتش‌بس نیاز به بحث بیشتر دارد.

وی افزود: "ما 9 ساعت بحث داشتیم و بیشتر تاکید ما بر سر آتش‌بس بود، آتش‌بس می‌تواند مقدمه صلح و یک آغاز خوب باشد، اما خاص درمورد آتش‎بس به نتیجه‌یی نرسیدیم".

آقای نور درمورد دلیل نرسیدن به توافق برای آتش‌بس گفت: "ممکن طالبان فکری در این رابطه داشته باشند، اما ما آتش‌بس را نقطه‌یی برای آغاز صلح می‌دانیم… اما از جانب تحریک طالبان دلیل مقنع و منطقی وجود نداشت".

شماری از رهبران و سیاسیون افغان و همچنان نمایندگان گروه طالبان در هفته جاری به مسکو آمده اند. در نخست هدف از آمدن این افراد به مسکو اشتراک در کنفرانس به مناسبت ۱۰۰ سالگی روابط دیپلوماتیک بین افغانستان و روسیه بود. اما در حاشیه این کنفرانس نشست بین‌الافغانی و مذاکرات صلح میان سیاسیون و طالبان نیز آغاز شد.

این مذاکرات با پخش یک اعلامیه مشترک طرفین مذاکره‌کننده به پایان رسید.

قابل ذکر است که اولین میزبانی مسکو از چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان اوایل ماه فبروری بود. در پایان آن نشست سیاسیون افغانستان و طالبان توافق کردند تا دومین دیدارشان در ماه اپریل (اواخر حمل) در دوحه پایتخت قطر باشد. اما این دیدار نزدیک به زمانی که قرار بود انجام شود، لغو شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала