برگزاری صدمین سالگرد مناسبات دیپلوماتیک میان روسیه و افغانستان در مسکو

© Sputnik / Evgeniy Odinkov /  مراجعه به بانک تصاویر برگزاری صدمین سالگرد مناسبات دیپلوماتیک میان روسیه و افغانستان در مسکو
برگزاری صدمین سالگرد مناسبات دیپلوماتیک میان روسیه و افغانستان در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از صدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک میان روسیه و افغانستان در مسکو تجلیل صورت گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی در محفل گرامی داشت از صدسالگی مناسبات دیپلوماتیک میان روسیه و افغانستان در مسکو گفت: «جلالتمعاب سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون رسیه، برادر عزیز جناب ملا عبدالغنی برادر معاون تحریک اسلامی طالبان، جناب کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری و رئیس شورای صلح افغنستان، حضار گرامی، خواهرن و برداران عزیز؛ خوشحالم از این که فرصت می یابم تا به مناسبت صدمین سال تاسیس روبط دیپلماتیک میان روسیه و افغانستان در این محفل مجلل صحبت کنم. دیدار دوباره از شهر زیبای مسکو مایه خوشی است، نخست میخواهم از مهمان نوازی گرم، مهماندارن عزیز روسی صمیمانه سپاسگزاری نمایم.
روابط میان مردم و دولت های دو کشور افغانستان و روسیه روابط بسیار کهن از صد سال گذشته می باشد. نخستین هئیت ها در دوران تیموریان هرات در قرن های 14 و 15 از هرات دیدن داشتند. هئیت های روسی در دوران زمامداری احمدشاه درانی در قرن هژدهم و در زمان امیردوست محمدخان و امیر شیرعلی خان در قرن نزدهم به افغانستان وارد مراوده بونده اند.
امیر دوست محمدخان در سال 1837 برای آزادی پشاور پایتخت زمستانی وی خواهان همکاری با دولت روسیه شده بود، کسب استقلال افغانستان در سال 1919 و پیروزی انقلاب اکتوبر در سال 1917 در روسیه در واقعت نقطه عطف در تاریخ روابط دو کشور می باشد. تاسیس روابط نوین سیاسی هم از نظر محتوا و هم از لحاظ کیفیت یک رابطه مدرن میان دو دولت تازه بنیاد و مستقل و مبتنی بر احترام و دفاع از حق تعین سرنوشت ملل مظلوم بوده است.
افغانستان و روسیه نخستین کشورهای بودند که استقلال حق حاکمیت همدیگر را به رسمیت شناختند. اعلیحضرت امان الله خان غازی طی نامه ای در اپریل سال 1919 عنوانی رئیس کشور انقلابی روسیه، ولادیمیر ایلیچ لنین، پیشنهاد برقراری مناسبات دوستانه را کرد. پاسخ مثبت لنین به تاریخ 27 مه همان سال مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال افغانستان به کابل مواصلت کرد». 

یاد آوری می کنیم که از صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان طی کنفرانسی در مسکو تجلیل به عمل آمد. سیاسیون افغان به شمول حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و نمایندگان طالبان در این مراسم اشتراک کردند. 

افتتاحیه نشست مسکو، امروز سه‌شنبه (7 جوزا) با سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان، استاد عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت ، حنیف اتمر رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی و کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح آغاز شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала