کشف سیارات نو توسط دانشمندان و قانونمندی که آنها را حیرت زده می سازد

CC0 / Pixabay/LoganArt / کشف سیارات نو توسط دانشمندان و قانونمندی که آنها را حیرت زده می سازد
کشف سیارات نو توسط دانشمندان و قانونمندی که آنها را حیرت زده می سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستاره شناسان از این بابت نگران اند که در کهکشان تعداد بسیار کم سیارات وجود دارند که یک و نیم-دو برابر بزرگتر از زمین می باشند.

ریبیکا بویل (Rebecca Boyle) در مجله Quanta Magazine (امریکا) می نویسد، وقتیکه آفتاب تشکیل گردید، گرد و گاز باقیمانده از ابر که آن را بوجود آورده بود، تدریجاً به هشت سیاره مبدل گشت که ما امروز مشاهده میکنیم. سیارات کوچک و سخت نسبت به آفتاب ما نزدیکتر قرار دارند. اجسام عظیم گازی در نظام شمسی در فواصل قابل ملاحظه از مرکز شناورند. به دورادور تعداد بی شمار ستاره گان در فضا این پروسه منجمله به شکل نو تکرار میشود و تعداد عظیم سیارات را باجسامت های بسیار مختلف — به استثنای آنهایی تشکیل میدهند که بزرگتر از زمین ما هستند.

تلسکوپ فضایی (TESS) ناسا برای تحقیق اکزوسیارات ترانزیتی نظارت پی هم انجام میدهد و اجسام آسمانی نو در خارج از نظام شمسی پیدا میکند. اما خلای مرموز مربوط به جسامت ها که برای اولین بار در سال 2017 تثبیت گردید، به شدت حفظ میگردد. این بدان اشاره میکند که دانشمندان به مفکوره های نو نیاز دارند، تا توضیح نمایند که سیارات در ساحه فضایی نزدیک و در پهلوی نظام شمسی ما چگونه تشکیل میشدند. ستاره شناسان از لحظه کار با تلسکوپ TESS در اپریل سال 2018 صدها سیارات ممکن به دور نزدیکترین ستاره کشف کردند و موجودیت 24 جهان را تائید نمودند. ظاهراً به نظر میرسید که در کهکشان ما باید تعداد عظیم سیارات کوچک، به ویژه دو-چهار برابر بزرگتر از زمین و اجسام دیگر سماوی به اندازه زمین وجود داشته باشند. ولی به کدام علت عجیب سیارات بطور اوسط یک و نیم — دو برابر بزرگتر از زمین به بسیار ندرت وجود دارند.

در اپریل در «نامه های مجله استروفزیک» (Astrophysical Journal Letters) اثر کلکتیف تحت رهبری دیانا دراگومیر (Diana Dragomir) ستاره شناس انستیتوت تخنالوژیکی ماساچوسیتس که معلومات تلسکوپ TESS را تحلیل میکند، منتشر گردید. دانشمندان راجع به کشف سیستم ستاره خبر دادند که در آن دو سیاره به اندازه اندکی بزرگتر و اندکی کمتر از خلای فولتون وجود دارند. (تعداد کمتر چنین سیارات بنام «خلای فولتون» یاد میشود که به نام محقق مسمی شده که این قانونمندی را یافته بود. بار اول این قانونمندی به وسیله تلسکوپ فضایی «کیپلر» توضیح شده بود که طی 10 سال مصروف جستجوی اکزوسیارات بود و بعداً این وظیفه را به تلسکوپ TESS سپرد). یکی از آنها را بنام «مینی نیپتون» نامگذاری کردند و شعاع آن تقریباً 6،2 بربر نسبت به شعاع زمین بیشتر است. دومی — زمین کوچک نامیده شد، به خاطریکه نظر به جسامت 90% سیاره ما را تشکیل میدهد. این سیاره به اولین سیاره شبیه جسامت زمین در کتلاک تلسکوپ TESS مبدل گردید.

دراگومیر منتظر مشاهدات دراز مدت تلسکوپ TESS بر سیارات می باشد که به دور ستاره گان خود در فواصل زیادی می چرخند. به گفته دراگومیر، راجع به اینکه کدام سیارات در لحظه کنونی تشکیل میشوند و کدام ها تشکیل نمی شوند، نمی توان نتیجه گیری نمود، چون این به پالیدن سوزن در کاه و اعلام نمودن اینکه «سوزن اصلاً وجود ندارد) شباهت دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала