روز پایان کار رئیس جمهور افغانستان فرا رسیده

© Wikipedia / U.S. Department of Stateروز پایان کار رئیس جمهور افغانستان فرا رسیده
روز پایان کار رئیس جمهور افغانستان فرا رسیده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله: ماده ۶۱ قانون اساسی حتی روز پایان کار رئیس جمهور را مشخص کرده است.

اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز: تکت انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی گفته است که ادامه‌ی کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا قابل بحث است و این تکت با بخشی از «نگرانی‌های نامزدان ریاست جمهوری و احزاب سیاسی هم‌نوا است».
ورقه انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی با اشاره به قانون اساسی گفته است که « ‏ماده‌ی ۶۱ قانون اساسی دارای دو جزء مهم و روشن است: جزء اول آن، با جدیت و روشنی، حتی روز پایان کار رئیس جمهور را مشخص کرده است. به دوام آن؛ جزء دوم، تاریخ برگزاری انتخابات را قبل از تکمیل این میعاد، معین نموده است».
اعلامیه‌ی تکت انتخاباتی آقای عبدالله «موضوع طرزالعمل مشترک و قابل قبول برای محدود کردن صلاحیت‌های حکومت و عدم استفاده از امکانات دولتی در روز ثبت‌نام» را یک راه‌حل عادلانه مطرح کرده و گفته است که امیدوار است نامزدان ریاست جمهوری بر سر اصول رفتاری روشن به تفاهم برسند.
تکت ثبات و هم‌گرایی گفته است که حکومت بر مبنای توافق سیاسی شکل گرفته اما واضع است که مدت کاری آن تابع یک دوره‌ی انتخاباتی است که در قانون اساسی به صراحت گفته شده است.
براساس قانون اساسی افغانستان، دوره‌ی کاری رئیس جمهور در اول جوزای سال پنجم به پایان می‌رسد. رییس جمهور اشرف غنی در این مورد از دادگاه عالی خواهان تفسیر مواد قانون شد و دادگاه نیز در پاسخ اعلام کرد که تا انتخابات آقای غنی به کارش می‌تواند ادامه بدهد.است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала