تحمیل تشدید فشار بر ایران

© Fotolia / Andrey Kuzminاتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا می خواهد دیگران را به تشدید فشار بر ایران وادار نماید.

به گزارش اسپوتنیک، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه معتقد است که موقف نادرست امریکا در خصوص افزایش فشار بر ایران را نمی توان پذیرفت.
وی در اجلاس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل گفت:«ما با همکاران خود از بریتانیا، آلمان و موگرینیا وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا دیدار می کنیم تا به بررسی اوضاع مرتبط با ایران بپردازیم. البته اعلامیه رهبری ایران در رابطه با برجام، نگران کننده است. اینکه امریکا فشار علیه ایران را تشدید می کند، باعث وخامت اوضاع می شود. ما مخالف تحریم ها هستیم. ما در اینباره صحبت می کنیم. همچنین این نوع اولتیماتوم نیز جایز نیست.

ترامپ: از برجام خارج شدم؛ چون ایران می‌خواست اسرائیل را نابود کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: از برجام خارج شدم؛ چون ایران می‌خواست اسرائیل را نابود کند

ما همراه همتایان خود برای چگونگی حفظ برجام بحث می کنیم. ما امیدواریم این موضوع را با مایک پمپئو وزیرامورخارجه بررسی کنیم. مهم آن است که موضع اروپا در رابطه با این موضوع واحد باشد».
رئیس جمهور ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام، در روز 8 ماه می، اعلام کرد که بخشی از فعالیت‌ هستوی که پس از توافق هستوی ایران متوقف شده بود از سر گرفته می‌شود و مقامات اتحادیه اروپا در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند. این تعهدات توقف فروش یورانیم غنی شده و آب سنگین به دیگر کشورها به مدت 60 روز را دربرمی گیرد. به گفته روحانی، فقره 26 و 36 توافق هستوی این حق را به ایران می دهد. افزون برآن ایران یک مهلت 60 روزه به دیگر امضا کنندگان توافق هستوی می دهد تا برای حفظ آن دست به اقدامات مشخصی بزنند و تعهدات خود را رعایت کنند.

احتمال خروج ایران از برجام - اسپوتنیک افغانستان
احتمال خروج ایران از برجام

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هستوی وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هستوی خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.
در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هستوی ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала