توضیح عراقچی درباره سخنان بحث برانگیزش درباره بیرون کردن مهاجران افغانستانی

© REUTERS / Heinz-Peter Bader توضیح عراقچی درباره سخنان بحث برانگیزش درباره بیرون کردن مهاجران افغانستانی
توضیح عراقچی درباره سخنان بحث برانگیزش درباره بیرون کردن مهاجران افغانستانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره سخنان بحث برانگیزش گفت: ایران ۴۰ سال است که سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد مهاجران افغانستان بجا آورده است.
واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به سخنان عراقچی - اسپوتنیک افغانستان
واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به سخنان عراقچی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه گفت: با اظهار تعجب از برخی اظهار نظر‌ها و برداشت‌های غلط از سخنانش در فضای مجازی اظهارداشت: ‎بحث مهاجران و پناهندگان یک بحث بین المللی است و مدیریت و تامین هزینه‌های مربوط به آن نیز یک مسئولیت بین المللی به شمار می‌رود.

‎وی افزود: این که مردم ایران بر مبنای اعتقادات انسانی و اسلامی خود ظرف ۴۰ سال گذشته سخاوتمندانه حق میهمان نوازی را در مورد پناهندگان و مهاجران اعم از افغانستانی یا سایر ملیت‌ها به طور کامل به جا آورده و باز هم به جا خواهد آورد یک بحث است، اینکه سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی، به خصوص کشور‌های غربی که اتفاقا مسبب بسیاری از مصیبت‌های مردم افغانستان هستند هم باید وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهند، یک بحث دیگر است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: دولت‌های اروپایی باید سهم خود را در پذیرایی از مهاجرین ادا کنند، حال یا در قالب پرداخت هزینه‌ها یا با پذیرش بخشی از آن‌ها در کشور‌های خود.

عراقچی اظهار داشت: این یک مطالبه جدی جمهوری اسلامی است و وزارت امور خارجه سال‌ها است که آن را از طریق کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، مقامات اروپایی و دولت افغانستان پیگیری کرده و باز هم به طور جدی پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین گفت: بدیهی است در شرایط حاضر که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت امریکا بدون هیچ توجیه بین المللی بر ایران تحمیل شده و آن دولت سعی در محدودیت شدید منابع مالی جمهوری اسلامی دارد، مطالبه گری ملت ایران ابعاد جدیدی می‌یابد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران کاملا با مسئولیت‌های اسلامی، انسانی و بین المللی خود آشنا بوده و به آن‌ها پایبند است، گفت: موضوع بیرون کردن یا بازگرداندن مهاجران و پناهندگان به هیچ وجه در دستور کار دولت ایران قرار ندارد، اما این که گزینه‌های جدیدی در برابر آن‌ها قرار داده شود امر جداگانه‌ای است.

یادآوری می کنیم، که پیش از این معاون سیاسی وزیر امور خارجه چهارشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با تشریح جزییات پاسخ ایران به خروج امریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها اظهارداشت: ما در ۴۰ سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و… بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه پذیرایی کردند.

وی افزود: همین الان بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغانستانی در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو از کشور ما را بیرون می‌کنند.

وی یادآور شد: حدود ۴۶۸ هزار دانش آموز افغانستانی در مکتب های ایران رایگان تحصیل می‌کنند و هر دانش آموز در سال برای ما ۶۰۰ یورو هزینه دارد. بیش از سه هزار دانشجوی افغانستانی در ایران هستند، ولی این آموزش‌ها هزینه دارد نزدیک ۱۵ هزار یورو هزینه دارد و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. با کمال میل پذیرای آن‌ها هستیم، ولی برای ما هزینه دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:، ولی وقتی تحریم‌های امریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمد‌های نفتی ما کم شود البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید و به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغانستانی بخواهیم که کشور را ترک کنند.

عراقچی افزود: نمی‌خواهم تنش یا نگرانی در بین شهروندان افغانستان ایجاد کنم، ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. اگر امریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد اگر مجبور شویم مسئولیت آن به عهده امریکا خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала