روش جدیدی برای جلوگیری از متاستاز تومورهای سرطانی

© Fotolia / Photographee.euبیمار سرطانی
بیمار سرطانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از محققان دانشگاهی در سوئیس راهی برای جلوگیری از تشکیل متاستاز های تومور های سرطانی را پیدا کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Science Alert دانشمندان می گویند، گسترش سلول‌های بدخیم تومور و رسیدن آنها به قسمت‌های دیگری از بدن، عوارض جانبی بیماری سرطان است که به نام به "متاستاز" (metastasis) یاد می شود و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌رود.
تشکیل متاستاز ها درمان سرطان را پیچیده تر و و پیشگویی دکتر در مورد درمان بیماری را با چالش روبرو می کند. به گفته دانشمندان،ترکیبات مانند activin B و گیرنده ALK7 در این جا نقش کلیدی را ایفا می کنند.
پژوهشگران توانستند طی این آزمایش، تأثیر روش جدید خود را در هدف قرار دادن نوعی پروتئین مربوط به تومور سرطانی در موش‌ها نشان دهند. آنها پادتن‌ها را به موش‌های مبتلا به سرطان تزریق کردند و طی بررسی با کمک تصویربرداری "پت-سی تی"(PET/CT) دریافتند که تومور و متاستاز آن، به شکل قابل توجهی از بین رفته است.
معلوم شد که حضور گیرنده های ALK7 با احتمال کمتری از بازگشت مجدد تومور مرتبط است. در همین حال پیشرفت متاستاز های سرطانی در سطح بالایی از غلظت گیرنده قابل کنترل شد. هر دو مولکول، باعث می شود که سلول های سرطانی وارد فاز مرگ سلولی یا — آپوپتوز شوند.
تشخیص زودهنگام تومور و متاستاز می‌تواند میزان نجات بیماران مبتلا به سرطان را به صورت قابل توجهی کاهش دهد اما پیش‌بینی دقیق زمان جدا شدن تومورهای سرطانی از تومور اصلی و مقصد آنها، موضوعی چالش‌برانگیز است؛ به همین دلیل، نیاز فوری به ابداع روش‌های جدید برای تصویربرداری، تشخیص و درمان تومورها و به خصوص تشخیص زودهنگام متاستاز احساس می‌شود.
این روش را می‌توان برای رساندن دارو به تومور نیز مورد استفاده قرار داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала