نخستین نشست مجلس نمایندگان دور هفدهم افغانستان

© Photo / ارگنخستین نشست مجلس نمایندگان دور هفدهم افغانستان
نخستین نشست مجلس نمایندگان دور هفدهم افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نخستین نشست مجلس نمایندگان افغانستان امروز انتخابات هیات اداری این مجلس به دلیل اختلاف میان نمایندگان برگزار نشد.
غنی در مراسم گشایش شورای ملی: بیشترین نمایندگان مجلس افغانستان جوانان هستند - اسپوتنیک افغانستان
غنی در مراسم گشایش شورای ملی: بیشترین نمایندگان مجلس افغانستان جوانان هستند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جمهور، برخی نمایندگان (امروز شنبه 14 ثور) تاکید داشتند که انتخابات هیات اداری این مجلس برگزار شود؛ اما برخی دیگر نمایندگان برگزاری انتخابات هیات اداری بدون حضور نمایندگان کابل را ضیاع حق رای آنان عنوان کردند.
نشست امروز مجلس توسط هیات اداری موقت این مجلس برگزار شده بود؛ بر بنیاد اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان هیات اداری موقت تنها صلاحیت برگزاری نشست عمومی به منظور انتخابات هیات اداری را دارد.
کمال ناصر اصولی یکی از نمایندگان موافق برگزاری انتخابات هیات اداری بدون حضور نمایندگان کابل نیز بر همین مساله اشاره کرد و گفت که هیات اداری موقت تنها صلاحیت برگزاری انتخابات هیات اداری را دارد، در غیر آن، ادامه جلسات مجلس خلاف قانون اساسی است.
اما؛ نیلوفر ابراهیمی یکی از مخالفان برگزاری انتخابات هیات اداری بدون حضور نمایندگان کابل، با اشاره به ماده 33 قانون اساسی گفت که هر عضو مجلس انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارد و در صورتیکه انتخابات هیات اداری بدون حضور نمایندگان کابل برگزار شود، در واقع حق انتخاب آنان گرفته می‌شود و این امر خلاف قانون اساسی است.
عطا محمد دهقان‌پور رییس موقت مجلس نمایندگان گفت، که در انتخابات هیات اداری باید صلاح کشور نیز در نظر گرفته شود و با تاکید بر منافع شخصی چنین کاری میسر نیست.
از سوی دیگر، نمایندگان مخالف برگزاری انتخابات هیات اداری تاکید داشتند که به کمیسیون انتخابات فرصت داده شود، تا در مدت یک هفته نتایج نهایی انتخابات کابل را اعلام کند، تا نواقصات در برگزاری انتخابات هیات اداری رفع گردد.
گفتنی است، که کمیسیون انتخابات تاهنوز موفق به اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل نشده است.
اختلاف دیدگاه میان نمایندگان مخالف و موافق برگزاری انتخابات هیات اداری، نشست امروز مجلس را بدون نتیجه گذاشت و نمایندگان هیچ تصمیمی مبنی بر چگونگی ادامه کار مجلس گرفته نتوانستند.
این وضعیت، نگرانی برخی نمایندگان را مبنی بر ادامه عدم موثریت مجلس دوره هفدهم از همین ابتدای کار را نیز برانگیخته است.
مهدی راسخ نماینده مردم میدان وردک در مجلس گفت که ادامه بی‌نظمی‌ها و نواقصات (عدم معرفی نمایندگان کابل) در مجلس، جایگاه و اعتبار خانه ملت را از همین اکنون زیر پرسش برده است؛ در حالی که دور جدید مجلس باید اعتبار از دست رفته مجلس را باید دوباره احیا کند.
دور هفدهم شورای ملی پس از نزدیک به دوماه تاخیر و بدون اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کابل، به تاریخ 6 ثور از سوی رییس جمهور غنی گشایش یافت.

یادآوری می کنیم، که از انتخابات مجلس نمایندگان بیش از شش ماه می گذرد و تاکنون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتوانسته نتیجه پایانی انتخابات مجلس نمایندگان را اعلام کند.

علاوه بر این، که تاکنون نمایندگان کابل در مجلس نمایندگان حضور ندارند، نمایندگان ولایت غزنی هم به دلیل برگزار نشدن انتخابات در این ولایت در مجلس حضور ندارند و قرار است با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یکجا انتخابات مجلس نمایندگان هم در غزنی برگزار شود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала