وضع محدودیت ها برای زنان در لویه جرگه صلح

© Photo / LJ / LJلویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه‌هایی در جرگۀ صلح بر وضع محدودیت بر زنان تأکید دارند'

اسپوتنیک به نقل از طلوع، انتظار می‌رود که فردا خواست‌های اعضای لویه جرگه دربارۀ چگونگی رسیدن به صلح در کشور، در یک قطع‌نامه اعلام شوند.
شماری از شرکت‌کننده‌گان جرگۀ مشورتی صلح، می‌گویند که گروه‌هایی در این جرگه هم حضور دارند که بر وضع محدودیت‌ها بر زنان تأکید دارند.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این بر رسانه‌ها و خبرنگاران از پوشش این جرگه محدودیت وضع شده بود.

روند گزارش دهی کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح امروز آغاز شد + زنده - اسپوتنیک افغانستان
روند گزارش دهی کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح امروز آغاز شد + زنده

با این همه، در چهارمین روز این جرگه (پنج‌شنبه، ۱۲ثور) روئسای کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح، پیشنهادهای شان را در نشست عمومی این جرگه مطرح کردند.
مریم مرادی، یک عضو این جرگه گفت:«بعضی چهره‌های استند که در مقابل زنان حساسیت نشان می‌دهند؛ خواسته‌هایی داشتند که زنان چیزی‌که استند نباید این‌گونه باشد».
اعضای 50 کمیته، چهار پرسش را (چگونه طالبان را به صلح قانع ساخت، دولت روی کدام دستاوردها پافشاری کند، ترکیب هیئت مذاکره کننده چگونه باشد و سیاست حکومت در برابر کشورهای حامی طالبان چگونه باشد) دربارۀ صلح به رأیزنی گرفته بودند که از پیش از سوی درالانشآ جرگه آماده شده بودند.
الله داد، رئیس کمیتۀ 43 این جرگه بیان داشت:«شورای عالی صلح باید لغو شود، چون نمانیده‌گان واقعی مردم نیستند».
مشکل جدی لویه جرگه  « جرگه بزرگ مشورتی صلح» کابل - اسپوتنیک افغانستان
مشکل جدی که «لویه جرگه مشورتی صلح» با آن برخورد

آتش‌بس، بیرون شدن نیروهای خارجی، گفت‌وگو با طالبان، حفظ دستاوردهای چندین ساله، نظریات مشترکی استند که از سوی کمیته‌ها به هیئت اداری ارایه شده‌است.
شماری از اعضای این جرگه، طرح پرسش‌ها را انتقاد می‌کنند و به نتایج این جرگه چندان خوشبین نیستند.
نذیر کبیری، عضو جرگۀ مشورتی صلح در این باره گفت: «جرگه فقط برای رئیس‌جمهور! همین‌قدر مشروعیت می‌دهد تا بگوید که جرگه به من این حدود و صلاحیت‌ها را داده… و مشروط ساخته حدود مذاکرات را، شرط ماندن در اینجا به معنی سبوتاژ پروسه است».
اما، عبدرب الرسول سیاف، رییس این جرگه اطمینان می‌دهد که فیصله‌های این جرگه به جانب‌داری از هیچ‌کسی نخواهند بود: «نه برای حمایت از کسی جمع شدیم، نه برای پشتیبانی و نه برای کمپاین برای شخصی اینجا جمع شده‌ایم.»
جرگۀ مشورتی صلح با حضور ۳۲۰۰ شرکت کننده از سراسر افغانستان به روز دوشنبه (۹ثور) آغاز شد. قرار است پس از جمع‌بندی خواست‌های تمامی کمیته‌ها، خواست‌های نهایی جرگه در یک قطع‌نامه فردا (جمعه، ۱۳ثور) اعلام شوند.
به گفتۀ کمیسیون برگزاری این جرگه، ۲۱۰۰شرکت کنندۀ این جرگه از از ولایت‌ها آمده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала