پایان زودهنگام سلطه دالر در جهان

© Fotolia / Irochkaپایان زودهنگام سلطه دالر در جهان
پایان زودهنگام سلطه دالر در جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بمب جاگزاری شده زیر اقتصاد جهانی بزودی منفجر خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، حجم قروض جهانی از 243 تریلیون دالر فراتر رفته و منجر به رکورد شده و 3 بار بیش از تولید ناخالص داخلی جهان است که مساوی است با کل قیمت تمام محصولات و خدمات جهان.
اقتصاددانان هشدار داده می گویند که وقتی این «بمب چند تریلیونی جاسازی شده زیر اقتصاد جهانی»منفجر شود، بحران اقتصادی بدتر از سال 2008 برو ز خواهد کرد.
جان مولدین تحلیلگر سرمایه گذاری گفت:«دولت ها، شرکت ها و افراد خصوصی برای تأمین سرمایه رشد اقتصادی پول قرض می گیرند. رشد و توسعه رخ نمی دهد، پول بیشتری می گیرند که آن را می توان با «رفتار کلاسیک معتادان مقایسه کرد». بانک های مرکزی جهان بدهی ساز می شوند و اصلا به فکر آن نیستند که بعدا با این بدهی ها چه باید کرد».
امریکا یک ماشین واقعی قرضه ساز است. قروض کل کشور از سال 2000 سه برابر شده است و از 73,6 تریلیون دالر فراتر رفته است که 106 درصد تولید ناخالص داخلی است. در زمان حکومت دونالد ترامپ، فرایند وام‌داری سریع تر شد. هر چند در کارزار ماقبل انتخاباتی سال 2016، او قول داد که این مسأله طی 8 سال حل و فصل شود، اما همه چیز برعکس شد. طی دو سال کار، دولت امریکا 2 تریلیون دریافت کرده است و طی دو سال بعدی نیز 4,4 تریلیون دیگر به آن اضافه خواهد شد.
مطابق با محاسبات سازمان های مالی بین المللی ، وام جهانی در سال گذشته 3,3 تریلیون دالر افزایش را نشان داد و به 243 تریلیون دالر رسید. تناسب قرض‌داری و تولید ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته با 390 درصد، چشمگیر است و این میزان بیش از همه در جاپان، فرانسه و استرالیا محسوس است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала