افزایش تلفات غیرنظامیان در اوج تلاش‌های صلح

© Sputnik / JAK / JAKانفجار کابل
انفجار کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش 19 درصدی تلفات غیرنظامیان درکشور نگران است. دراین گزارش گروه‌های طالبان و داعش ، مسوول بخش بیشتری ازتلفات غیرنظامیان گفته شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، یافته های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌دهند که درسال گذشته 1397 بیش از11000 یازده هزار غیرنظامی کشته وزخمی شده اند که این آمار درمقایسه با آمار یک سال پیش، افزایش 19 درصدی را نشان می‌دهند.
سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که هرچند شمار کشته شده‌گان در سال گذشته کاهش یافت اما بر شمار زخمیان درجنگ‌ها افزوده شده است.
دراین گزارش گروه‌های طالبان و داعش ، مسوول بخش بیشتری ازتلفات غیرنظامیان گفته شده اند. 

شمار تلفات ملکی در افغانستان در سال 2018 ریکارد بست - اسپوتنیک افغانستان
شمار تلفات ملکی در افغانستان در سال 2018 ریکارد بست

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است:«کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرفین منازعه می‌خواهد که قوانین بین المللی را مراعات بکنند و خواهان آتش بس برای خاتمه دادن به تلفات ملکی و منازعه در افغانستان.»
یافته های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهند که در سال گذشته هجری خورشیدی، بیش از یازده هزار تن در نتیجه درگیری ها و حمله های هراس افگنانه در کشور کشته و زخمی شده اند.
"از این میان، 3032 تن کشته شده اند و 8180 تن دیگر زخم برداشته اند. این شمار، افزایش 19 درصدی را در آسیب پذیری غیرنظامیان، در مقایسه با سال هزار و سه صد و نود و شش نشان می‌دهد."
بر بنیاد گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، شمار تلفات زنان نیز در خشونت های سال هزار و سه صد و نود و هفت، شانزده درصد افزایش یافته است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر، طالبان را مسوول 53 درصد این تلفات، مسوول 12 درصد تلفات را گروه داعش و نیروهای امنیتی کشور ونیروهای خارجی را مسوول یازده اعشاریه پنج در صد تلفات غیرنظامیان می شناسد.
کمیسیون حقوق بشر بدین باور است که آتش بس میان طرف‌های درگیر در جنگ، راه حلی اثرگذار از بهر کاهش تلفات غیرنظامیان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала