روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟

© Sputnik / Alexey Nikolsky /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟
روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آئید امیرا در نشریه Noonpost (مصر) می نویسد، روسیه جهت استفاده از بحران در کشورهای عربی برای نفوذ بعدی در منطقه و گسترش نفوذ خود به وسیله «مهره ها» در هرکشور تلاش می ورزد. این چیزی است که در لیبیا رخ داد که طی چندین سال با بحران سنگین دست به گریبان می باشد.

به گفته مولف، روسیه در لیبیا در چهره جنرال حفتر طرفدار پیدا کرده که برضد حکومت وفاق ملی که جامعه بین المللی به رسمیت شناخته، فعالیت میکند. حفتر مساعی هدفمند در باره تخریب صلح در این کشور عربی اتخاذ میکند، تا تلاش های متحد خود را برآورده سازد.

حمایت دیپلوماتیک

در حالیکه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و فرانسه از حفتر توسط پول و سلاح حمایت میکنند، روسیه جهت دیپلوماتیک مساله را بر دوش گرفته است. چندی قبل مسکو اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد حاوی فراخوان از همه گروه های مسلح که به طرفداری از خلیفه حفتر فعالیت میکنند، جهت قطع نمودن تهاجم بر طرابلس ویتو نمود.

مسکو بر آن پافشاری میکند، تا فراخوان قطع فعالیت های محاربوی در اعلامیه رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد متوجه همه نیروهای مسلح در لیبیا باشد، نه فقط به نیروهای که به طرفداری از حفتر فعالیت میکنند. چنین تغییر در فورمولبندی اعلامیه مورد حمایت امریکا قرار نگرفت، از همینرو مسکو اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را ویتو کرد.

در روز جمعه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره اوضاع در لیبیا جلسه اضطراری برگزار نمود. در اعلامیه منتشره برای مطبوعات گفته شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد همه گروه های مسلح که به طرفداری از خیلفه حفتر فعالیت میکنند، جهت قطع تهاجم بر طرابلس دعوت میکند و هشدار میدهد که این حمله ثبات در لیبیا را به مخاطره می اندازد.

انگلستان متن هرچه بیشتر رسمی برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد، ولی روسیه با آن مخالفت کرد. همه اعلامیه ها مربوطه شورای امنیت باید به اساس مصالحه تمام اعضای آن تصویب گردند، از همینرو پیشنهاد انگلستان تصویب نشد.

در متن اعلامیه پیشنهادشده انگلستان تهدید به مسوولیت کشاندن حفتر در صورت درج می باشد، اگر او تهاجم را متوقف نسازد. شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار متوقف ساختن فوری تمام عملیات جنگی به منظور جلوگیری از منازعه بزرگ مقیاس در لیبیا گردیده است.

حمایت سخاوتمندانه

روسیه اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را ویتو کرد — این به نخستین گام مسکو به حمایت از متحد وفادار خود مبدل گشت. روسیه قبلاً نیز از حفتر پشتیبانی میکرد، تا او بتواند نیروهای خود را بعد از شکست های بزرگ در میدان نبرد و در صحنه سیاسی احیا کند. روسیه همیشه می گفت که به خاطر صلح در لیبیا مبارزه میکند و از هیچ یک از طرف های درگیر در منازعه حمایت نمی کند و با همه بازیگران بحران لیبیا تماس ها حفظ میکند. روسیه فعالیت های خود را با مصر که به احیای بخش از نفوذ قبلی خود امیدوار است، هماهنگ می سازد.

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileروسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟
روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟  - اسپوتنیک افغانستان
روسیه در پلان های حفتر چه نقش دارد؟

انتظار میرود که در اینده نزدیک در لیبیا کنفرانس در باره آشتی ملی برگزار خواهد شد و در آن پیش نویس قانون اساسی نو، اقدامات امنیتی و موعد برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری مورد بحث قرار خواهند گرفت. کنفرانس به تلاش نو حل بحران در لیبیا بعد از سلسله ملاقات ها که آخرین آنها در شهر پالیرمو ایتالیا برگزار شده بود، مبدل خواهد گشت.

حسن سالمی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در باره لیبیا اعلام داشت که کنفرانس در باره آشتی ملی در لیبیا در اواسط اپریل برگزار خواهد شد. در آن بیش از 100 شخصیت سیاسی لیبیا که میخواهند سهم خود را حل بحران در چوکات پلان فعالیت ایفا کنند که از طرف جامعه بین المللی حمایت میشود، شرکت خواهند کرد. این پلان برگزاری همه پرسی در باره قانون اساسی و همچنان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیشبینی میکند.

مقامات روسیه تحت رهبری رئیس جمهور ولادیمیر پوتین «لشکرکشی صلیبی» ناتو علیه لیبیا را که به خاتمه بخشیدن به زمامداری 40 ساله قذافی منجر شد، محکوم نمود. لازم به تذکر است که احیای نقش قوی مسکو در لیبیا بعد از حمایت موفقانه آن از سوریه موقف بین المللی روسیه را تحکیم خواهد بخشید.

روسیه، برعلاوه منافع نظامی و اقتصادی در لیبیا، همچنان منافع جیوپولیتیک نیز دارد. مسکو عقیده دارد که بازگشت به لیبیا نفوذ و حضور روسیه را در منطقه تحکیم میکند و همچنان توسعه نفوذ غرب را متوقف خواهد ساخت.

به عقیده بسیاری کارشناسان، استراتژی روسیه در لیبیا متوجه بازگشت به مواضع جیوپولیتیک مسکو در منطقه می باشد. روسیه سالیان دراز در مغرب، به ویژه بعد از فروپاشی شوروی، حضور نداشت.

شمال افریقا بطور عنعنوی ناحیه نفوذ اتحادیه اروپایی محسوب میشود. کشورهای اروپایی مدیترانه علاقمندی قابل ملاحظه به این منطقه استراتژیک از خود نشان میدهند که روسیه میخواهد نفوذ خود را در آن از طریق لیبیا تقویت نماید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала