واکنش امریکا به خروج مصر از ائتلاف ضد ایران

© AFP 2023 / STR اردوی مصر
اردوی مصر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه امریکا به انصراف مصر از ائتلاف ضدایرانی موسوم به «ناتوی عربی» واکنش نشان داد.

اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه از کناره‌گیری مصر از مشارکت در طرح «ناتوی عربی» که به ابتکار امریکا و با هدف ایجاد جبهه‌ واحد علیه ایران مطرح شده خبر داده است.

اردوی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
خروج نیرو های امریکا از مصر

یک مقام وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک شرق میانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف باشد ، که منافع بسیاری خواهد داشت».
این مقام امریکایی اضافه کرد: «همزمان با شکل‌گیری این ائتلاف ما از مصر می‌خواهیم فرصت ایفای نقش رهبری (در آن) را از دست ندهد».
خبرگزاری رویتر نیز تصمیم مصر را «ضربه‌ای به استراتیژی دولت ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) برای مهار قدرت ایران» توصیف کرده و نوشت مصر رسما تصمیم خود به انصراف از مشارکت در این ائتلاف را به امریکا و دیگر اعضای ائتلاف اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش، مصر به نشست روز یکشنبه اعضای این ائتلاف هم که در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد، هیأتی اعزام نکرده است.

نارضایتی امریکا از قصد مصر برای خریداری جت های روسی - اسپوتنیک افغانستان
نارضایتی امریکا از قصد مصر برای خریداری جت های روسی

یک منبع عربی دیگر هم گفته است که عدم اطمینان به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا و احتمال اینکه جانشین ترامپ طرح ناتوی عربی را کنار بگذارد هم از جمله عوامل اثرگذار بر تصمیم قاهره بوده است.
طرح ناتوی عربی را اولین بار در سال 2017 سعودی‌ها پیشنهاد کردند. این پیشنهاد با استقبال امریکا مواجه شد و بعدا نیز مقامات امریکایی از آن به عنوان یکی از ستون‌های برنامه ایالات متحده برای مقابله با ایران یاد کردند. عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، بحرین، قطر، عمان و اردن اعضای این ائتلاف هستند.
دو منبع مطلع به رویتر گفته‌اند که دیگر کشورهای عربی حاضر در ائتلاف تلاش می‌کنند ضمن پیشبرد این طرح، مصر را هم برای بازگشت به ائتلاف تحت فشار دیپلماتیک قرار دهند. یک منبع عربی گفته تصمیم مصر نهایی نیست، اما بعید است که بتوان قاهره را به بازگشت به این ائتلاف متقاعد کرد.
رویتر خروج مصر، به عنوان دارنده بزرگترین ارتش جهان عرب را، جدیدترین لطمه به ابتکار موسوم به «ائتلاف امنیت خاورمیانه» (مسا) توصیف کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала