پولیس بریتانیا از بازداشت بنیانگذار ویکی‌لیکس خبر داد

© Sputnik / Alex McNaughton /  مراجعه به بانک تصاویر پولیس بریتانیا از بازداشت بنیانگذار ویکی‌لیکس خبر داد
پولیس بریتانیا از بازداشت بنیانگذار ویکی‌لیکس خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پولیس بریتانیا گفته است که جولین آسانژ، ناشر و روزنامه‌نگار و همچنان یکی از بنیانگذاران ویکی‌لیکس و سردبیر آن، بازداشت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، جولین آسانژ، یکی از بنیانگذاران و سردبیر ویکی‌لیکس که در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد، بازداشت شده است.

براساس گزارش‌ها، رئيس جمهور اکوادور گفته است که این کشور تصمیم گرفته است تا به آسانژ پناهندگی ندهد.

لنین مورنو، رئيس جمهور اکوادور در یک پیام توییتری نوشته است که اکوادور از ارائه پناهندگی به جولین آسانژ خودداری کرده است.

در پیام رئيس جممهور اکوادور آمده است: "به دلیل نقض کنوانسیون‌ها و پروتوکل‌های بین‌المللی توسط جولین آسانژ، اکوادور تصمیم گرفت تا به وی پناهندگی سیاسی ندهد".

اداره پولیس لندن خبر داده است که جولین آسانژ در حال حاضر در اداره پولیس قرار دارد.

در خبرنامهٔ نشرشده توسط اداره پولیس آمده است: "جولین آسانژ، مرد ۴۷ ساله امروز پنجشنبه ۱۱ اپریل توسط کارمندان اداره پولیس لندن در سفارت اکوادور براساس فرمان محکمه عالی ویست‌مینستر صادر شده به تاریخ ۲۹ جون ۲۰۱۲، به خاطر عدم حاضر شدن به محکمه، بازداشت شد".

در ادامه خبرنامه آمده است: "وی تحت نظارت پولیس در مرکز لندن قرار دارد، جایی که تا حاضر شدن به محکمه ویست‌مینستر در آن به سر خواهد برد".

در سال ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس اسناد جنگ عراق از جمله ویدیوی کشتار غیر نظامیان در عراق توسط بالگردهای ارتش امریکا، و افشاگری جنگ افغانستان را دربارهٔ درگیری امریکا در این جنگ‌ها منتشر کرد که برخی از آن‌ها اسناد محرمانه بوده‌اند. در ۲۸ نومبر ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس و پنج همکار مطبوعاتی اشپیگل، نیویورک تایمز، لوموند، گاردین و ال پایس شروع به انتشار شنودهای غیرقانونی دیپلماتیک امریکا و افشای اسناد دیپلماتیک امریکا، کردند.

جولین آسانژ برنده و نامزد چندین جایزه، از جمله جایزه رسانه عفو بین‌الملل برای انتشار کشتارهای غیرقانونی در کنیا و برگزیده خوانندگان برای شخصیت سال ۲۰۱۰ مجله تایم بوده‌است.

آسانژ در فبروری ۲۰۱۱ در دادگاه بریتانیا برای بازپس فرستاده شدن به سوئد به منظور پاسخگویی به پرس‌وجو دربارهٔ اتهام جنسی حضور یافت. او در پاسخ به بازجویان اظهار داشت که نسبت‌هایی که به او داده شده بی‌پایه هستند و با قرار وثیقه آزاد شد. در۱۹ جون ۲۰۱۲ او به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. آسانژ تا به امروز در یکی از اتاق‌های سفارت اکوادور در لندن زندگی می‌کرد. این در حالیست که در ۱۶ اگست ۲۰۱۲ اکوادور تقاضای پناهندگی او را پذیرفته بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала