نخستین تصویر از یک سیاه‌چاله منتشر شد

© Photo / Observatorio ALMAنخستین تصویر از یک سیاهچاله منتشر شد
نخستین تصویر از یک سیاهچاله منتشر شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای اولین بار ستاره شناسان از یک سیاه‌چاله عکس گرفته و آن را منتشر کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Meduza، ستاره شناسان برای اولین بار از یک سیاه‌چاله عکس گرفته و آنرا منتشر کرده اند و این تصویر همزمان در شش نقطه جهان از جمله امریکا، بلجیم، جاپان، دنمارک، چین و چلی امروز 10 اپریل در کنفرانس‌های با حضور دانشمندان و کیهان شناسان در حال برگزاری است.

ستاره شناسان برای اولین بار موفق به عکس برداری سیاه‌چاله در کهکشان ام‌87 شده اند که در فاصله 60 سال نوری از زمین قرار دارد.

دانشمندان پنج تهدید اصلی برای بشریت را نام‌بردند - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان پنج تهدید اصلی برای بشریت را نام‌ بردند

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ چیز — حتی ذرات و تابش‌های الکترومقناطیسی مثل نور نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می‌نامند.

تلسکوپ افق رویداد، برای ساخت یک آرایۀ بزرگ تلسکوپی که شامل یک شبکه جهانی تلسکوپ‌های رادیویی و ترکیب اطلاعات از چندین ایستگاه بین‌المللی در اطراف زمین است. برای مشاهده کهکشان‌ها ایجاد شده است.

قطر این سیاه‌چاله‌ 40 میلیارد کیلومتر است، یعنی حجمی سه میلیون برابر زمین دارد، و از کل منظمه شمسی ما بزرگتر است و دانشمندان آن را یک «غول» توصیف کرده‌اند.

جرم آن 6.5 میلیارد برابر خورشید است و آن را یکی از سنگین‌ترین سیاه‌چاله‌های موجود می‌دانند.

تصویر به دست آمده از سیاه‌چاله مرکز کهکشان یک «حلقه آتش» درخشان را به دور سوراخی سیاه نشان می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала