حکومت موقت؛ عقبگرد تاریخی یا تضمین شفافیت؟

© Photo / M.Naderiحکومت موقت؛ عقبگرد تاریخی یا تضمین شفافیت؟
حکومت موقت؛ عقبگرد تاریخی یا تضمین شفافیت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادارۀ موقت تبدیل به موضوع داغ این روزهای سیاست افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در حالی که بر اساس قانون اساسی وظیفۀ رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم کار به پایان می‌رسد، شماری از طرف‌های سیاسی در افغانستان خواستار ادارۀ موقت شده اند.

مهمترین چهرۀ سیاسی در این میان، حنیف اتمر رقیب قدرتمند آقای غنی در انتخابات ریاست جمهوری است. آقای اتمر به تازگی در مراسم گرامیداشت از سالروز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم در مزارشریف، در کنار دیگر همپیمانان انتخاباتی اش از روی کار آمدن یک ادارۀ موقت پشتیبانی کرد.

بحث ادارۀ موقت همزمان با آغاز مذاکرات امریکا با طالبان مطرح شد و هر از گاهی سیاست مداران افغانستان، خواستار انتقال قدرت از آقای غنی به یک ادارۀ موقت شده اند.

اتمر با تأکید بر عدم مشروعیت حکومت پس از اول جوزا، در بلخ گفت:

«آوردن حکومت سرپرست و یا موقت براساس احکام قانون اساسی ما از اولویت‌های ما است تا برای ملت اطمینان بدهیم که صلح و انتخابات آمدنی است و تیم صلح و اعتدال به‌خاطر این آرمان‌های ملت با تمام قوت مبارزه می‌کند».

حمیده وردک آگاه مسایل سیاسی میگوید که حکومت موقت بازگشت به عقب است:

«ما هیچ وقت به عقب برنمیگریم. حکومت موقت بازگشت به نقطۀ صفری است. هژده سال جنگ کردیم، قربانی دادیم و خونریزی دوام داشت، هر خانوادۀ افغانستان امروز دردمند است، ما نمیخواهیم به روز اول برگردیم».

گروه‌های انتخاباتی رقیب آقای غنی، وی را به استفاده از امکانات دولتی و عدم تعهد برای برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع متهم می‌کنند.

«در دنیا انتخابات همیشه چالش‌های خود را داشته است. در افغانستان یک کشوری که همیشه درگیر جنگ است. دو-سه دوره انتخابات یک گام مثبت است و انتخابات بعدی هم باید برگزار شود و من یقین دارم که برگزار میشود».

بانو وردک میگوید پیشبینی حکومت سرپرست در قانون اساسی در صورتی معنا دارد که منابع برای برگزاری انتخابات مهیا نباشد:

«در قانون اساسی شرایطی ذکر شده که در صورتی که کشور منابع و شرایط برای برگزاری انتخابات نداشته باشد، حکومت سرپرست میتواند کشور را اداره کند، اما در حال حاضر حکومت افغانستان شرایط و منابع را برای برگزاری انتخابات فراهم می‌کند و مردم افغانستان حکومت سرپرست را نمیخواهند. من به عنوان یک شهروند با حکومت سرپرست موافق نیستم چون بازگشت به نقطۀ صفری است».

اما قادر شاه سخنگوی دستۀ انتخاباتی حنیف اتمر، می‌گوید که این تیم خواهان حکومت موقت نه بلکه خواستار انتقال قدرت به یک حکومت سرپرست است که به هیچ عنوان گامی به عقب نخواهد بود:

«ما در یک حالت بسیار حساس قرار داریم، مردم به ارادۀ حکومت مشکوک است و یک مهندسی مبهم در جریان است و حکومت باید این را توضیح بدهد که چرا ظرفیت انتخاباتی در حالت فعلی وجود ندارد. امنیت، بودجه و منابع لوژستیکی بسیار مهم اند و به همین خاطر هراس ما این است که حکومت برای بار سوم به عقب بیاندازد چنانچه بار دوم با استقبال رییس جمهور افغانستان روبرو شد و به همین دلیل ما میگوییم برای دسترسی به صلح پایدار، انتخابات عادلانه و شفاف و پروسۀ دموکراتیک همه‌شمول و عادلانه خواهان حکومت سرپرست استیم نه موقت؛ این عقبگرد نیست بلکه این حکومت میتواند انتخابات را با شفافیت کامل، بی‌طرفانه و با عدالت مدیریت کند و از منابع دولتی استفاده نکند و خود شان کاندید نباشد. ما این را عقبگرد نمی‌دانیم بلکه آغازی برای یک پروسۀ عادلانه و همه‌شمول هم می‌آید».

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پس از سخنرانی اتمر در بلخ و اظهارات عمران خان در مورد حکومت موقت، این خواست تیم صلح و اعتدال را همصدایی با کشور همسایه خواند. او در فیسبوکش با طعنه آن را «رقص دولت موقت با ساز همسايه» خواند نوشت:

آقای قادر شاه می‌گوید که همکاران قبلی آقای اتمر نباید اظهار نظر عجولانه داشته باشند:

«بزرگواران در مورد صلح و اعتدال نظریاتی را بسیار عجولانه ارایه کردند، اینها برای اینکه اذهان مردم را به دست خود بیاورند از هر فرصت استفادۀ ابزاری می‌کنند و این هم آدرسی بود تا در صفحات مجازی خود اظهاراتی داشته باشند که هیچ کمکی به همبستگی ملی و به خصوص همبستگی سیاسی نمی‌کند، اینها بدون ارایه ثبوت اتهام وارد کردند. در حالی که شما متوجه شدید که ما اظهارات صدراعظم پاکستان را تقبیح کردیم و آن را خلاف اصول بین الدول و مداخله در امور افغانستان دانستیم و همین فشارها سبب شد تا پاکستان اظهارات عمران خان را اصلاح نموده و گفتند که سوء تعبیر شده است».

سخنگوی آقای اتمر معتقد است که حکومت نباید با اذهان مردم بازی کند و از این کارها خودداری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала