پایان نشست خلیلزاد با نمایندگان روسیه، چین و اتحادیه اروپا درباره افغانستان

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadپایان نشست خلیلزاد با نمایندگان روسیه، چین و اتحادیه اروپا درباره افغانستان
پایان نشست خلیلزاد با نمایندگان روسیه، چین و اتحادیه اروپا درباره افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست دو روزه نماینده وزارت امور خارجه امریکا با نمایندگان چین، روسیه و اتحادیه اروپا در باره صلح افغانستان پایان یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا، برای صلح افغانستان به روز (شنبه، ۳ حمل) در صفحه تویتر اش از پایان گفتگوهای دو روزه با فرستاده های روسیه، چین و اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان خبر داده است.

آقای خلیل زاد، با این پیام از نشست با همتایان اش بیرون شده است، که با حفظ احترام به حاکمیت افغانستان، آنان دنبال افغانستانی اند که تهدیدی برای هیچ یک از این کشورها نباشد.

 در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، می‌گوید، که در این نشست روی تلاش‌های مشترک برای پایان منازعه افغانستان گفتگو شده است و طرف‌ها بر احترام به حق حاکمیت و تصمیم‌گیری افغانستان در روندهای سیاسی پافشاری کرده اند.

دیدار قریب الوقوع کابلوف و خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
دیدار قریب الوقوع کابلوف و خلیلزاد

در خبرنامه این وزارت آمده است:- "این مقام ها در مورد تلاش مشترک شان برای آوردن صلح، ثبات و امنیت در افغانستان تبادل نظر کردند. هر سه جانب بر احترام به حق حاکمیت، استقلال و حاکمیت ارضی افغانستان و همچنان اینکه خود افغانستان حق دارد در مورد سیاست، امنیت و اقتصاد خودش تصمیم بگیرد، تاکید ورزیدند.امریکا، چین و روسیه توافق کردند که گفتگوها و تلاش های مشترک شان در روند صلح افغانستان را ادامه دهند".

همزمان با این، ضمیر کابلوف فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان، پس از نشست واشنگتن می‌گوید، که جنگ در افغانستان پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور و برقراری آتش بس، دوباره برگشت نخواهد کرد.

آقای کابلوف گفته است:- "اگر جریان به همین گونه ادامه یابد اگر تحولات مطابق سناریو توافقنامه ها در مورد خروج نیروهای خارجی و ایجاد آتش بس، پیشرفت کنند، جنگی در کار نخواهد بود. پروسه توافقات بین الافغانی در آینده کشور شان آغاز خواهد شد و حسی برای جنگ نیز وجود نخواهد داشت".

همچنان ضمیر کابلوف، از برگزاری نشست دوم بین الافغانی در قطر در چهاردهم و پانزدهم ماه اپریل نیز خبر داده است؛ نشستی که سیاست گران دوباره با طالبان گفتگو خواهند کرد. اما، گفته می‌شود که حکومت به عنوان جز از هیات افغانستان به این نشست دعوت شده است نه طرف اصلی گفتگو با طالبان، دولت هم تاکنون در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این باره اظهار می‌دارد:- "آقای خلیل‌زاد کارهای برجسته انجام داده، اما مسئله مهم گفتگوهای رو در روی دولت افغانستان با گروه طالبان است".

همچنان، عبدالهادی ارغندیوال رییس حزب اسلامی، در این مورد چنین بیان می‌دارد:- "نشست ها در دیگر جاها گرفته می شود برای حفظ منافع کشورهای خارجی، اما هیچ کس برای جلسه از بهر منفعت ملی افغانستان کاری نکرده است".

این در حالیست، که واشنگتن تاکید می‌ورزد که گفتگوهای آقای خلیلزاد، با روسیه، چین و اتحادیه اروپا روی روند صلح افغانستان ادامه می‌یابد، گفتگوهای که هدف آن، پایان دادن  به جنگ هفده ساله افغانستان با یک اجماع منطقه یی و جهانی گفته می‌شود.

یادآوری می کنیم، که امریکا در اواخر 2001 میلادی امارات اسلامی افغانستان گروه طالبان را سرنگون و به جایش حکومت کنونی افغانستان را جاگزین کرد. اما پس از آن طالبان دوباره قدرت گرفته و قلمرو شان را گسترش دادند و نا آرامی ها در این کشور بیشتر شد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала