نگرانی کانگرس نسبت اجاره تحت البحری روسی توسط هند

© Photo / Рublic domainنگرانی کانگرس نسبت اجاره تحت البحری روسی توسط هند
نگرانی کانگرس نسبت اجاره تحت البحری روسی توسط هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طوریکه منابع رسمی در روز شنبه، مورخ 16 مارچ، خبر دادند، چند عضو کانگرس امریکا در مورد مساله قرارداد اجاره تحت البحری اتمی روسیه که هند و روسیه در هفته گذشته امضا کرده، از ویجی گوکهالی (Vijay Gokhale) وزیر دفاع هند خواستار توضیحات شده اند.

نشریه The Economic Times (هند) خبر میدهد، به گفته منابع، گوکهالی توضیح کرده که هند واقعاً هم از روسیه تحت البحری اتمی ضربتی را به اجاره گرفته، اما این معامله خریداری نبود.

در عین حال در هفته جاری، وقتیکه گوکهالی طی بازدید سه روزه در واشنگتن قرار داشت، اداره امریکا این سوال را در جریان مذاکرات با او بالا نه کرد.

طوریکه منابع خبر میدهند، بنابر سوءتفاهمات چند عضو کانگرس امریکا طی این سوال به وزیر دفاع هند مراجعه کرده که توضیح نمود که این تحت البحری فقط توسط سلاح غیرهستوی تجهیز خواهد شد.

در جنوری امریکا راجع به تحریمات ضد روسیه اعلام داشت که طبق آنها واشنگتن میتواند هر کشور و کمپنی را مجازات نماید که با ادارات نظامی و استخباراتی روسیه همکاری میکنند. این تحریمات به ارتباط مداخله فرضی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در امریکا وضع شده بودند. در تاریخ 7 مارچ هند با روسیه قرارداد به ارزش 3 میلیارد دالر به منظور اجاره نمودن تحت البحری اتمی عقد نمود که بحریه هند در جریان ده سال استفاده خواهند کرد. در اکتوبر سال گذشته هند با روسیه موافقت نامه خریداری سیستم های راکتی دفاع هوایی به ارزش 5 میلیارد دالر امضا نموده بود. هند این موافقت نامه را با وجود هشدارها و اعتراضات امریکا امضا نمود. طبق قرارداد اجاره روسیه باید به هند تحت البحری کلاس «Shuka-B» (طبق تصنیف ناتو Akula-1) که در نیروهای بحری هند بنام «چکرا» مسمی شده، تا سال 2025 تحویل دهد.

این سومین تحت البحری روسی است که بحریه هند به اجاره می گیرد.

تحت البحری اول اتمی روسی — کشتی نیروهای بحری هند بنام «چکرا» — در سال 1998 برای مدت سه سال به اجاره گرفته شده بود. دومین تحت البحری را هند در سال 2012 برای مدت 10 سال به اجاره گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала