دفتر اتمر: مردم و چهره سیاسی روی شکل‌دهی اداره بدیل حکومت به اجماع برسند

© Photo / HA / HAدفتر اتمر: مردم و چهره سیاسی روی شکل‌دهی اداره بدیل حکومت به اجماع برسند
دفتر اتمر: مردم و چهره سیاسی روی شکل‌دهی اداره بدیل حکومت به اجماع برسند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر، حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی از چهره‌های سیاسی و باشندگان کشور می‌خواهد که همزمان با پایان دوره کاری رییس‌جمهور غنی، روی شکل دهی اداره بدیل حکومت وحدت ملی به اجماع برسند تا بر راهکارهای ناقص حکومت پایان داده شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، دفتر آقای اتمر، حکومت را به سبوتاژ در روند گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان متهم می‌کند و می‌گوید که گفته‌های حمد الله محب، مشاور شورای امینت ملی، در پیوند به تلاش‌های پسین زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، برای پایان منازعات هجده سال نگرانی‌های شخصی و انتخاباتی رییس‌جمهور غنی است.

قادر شاه، سخنگوی این دفتر می‌گوید: «راه حل این است که در آغاز جوزا که زمان کاری حکومت پایان می یابد، سیاست گران و مردم افغانستان روی ایجاد یک اداره بدیل به یک اجماع برسند تا مردم از تطبیق پالیسی های ناقص حکومت نجات یابند».

در همین حال، برخی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و احزاب سیاسی که از تلاش‌های آقای خلیل زاد، در گفتگوهای صلح از بهر پایان منازعات هجده ساله در کشور به شدت پشتیبانی می کنند و به این باور اند که ارگ می‌خواهد روند صلح را محدود به منافع شخصی و رهبری حکومت نماید.

محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی - اسپوتنیک افغانستان
اتمر: عملکرد غلط دولت 51 هزار غیر نظامی را به کام مرگ کشاند

از سویی هم، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، تاکید می‌ورزد که از سوی تفاهم در روابط راهبردی کابل و واشنگتن باید جلوگیری شود. آقای دانش تاکید می‌ورزد برای این که اذهان عامه آرام باشد، باید واشنگتن از جریان مذاکرات صلح، اطلاع رسانی شفاف داشته باشد.

حمد الله، مشاور امنیت ملی، افغانستان، به روز (پنجشنبه، 23 حوت) در یک نشست در واشنگتن، زلمی خلیل‌زاد را متهم به تلاش بدست گرفتن قدرت سیاسی، رییس‌جمهور غنی کرد اما وزارت امور خارجه امریکا در پاسخ به اظهارات آقای محب وی را احضار کرد و گفت که حمله بر خلیل‌زاد حمله بر وزیر خارجه آن کشور است.

این در حالیست که وزارت امور خارجه امریکا، در پایان دور پنجم گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان اعلام کرد که دو طرف توافق کردند تا برای برقراری صلح در افغانستان درباره چهار موضوع مهم به توافق برسند. رابرت پالادینو، سخنگوی این وزارت اخیراٌ اعلام کرد که واشنگتن و طالبان در گفت‌وگوهای اخیر پیشرفت معنی‌دار داشته و توافق کردند که برای برقراری صلح دو طرف باید بر روی چهار محور موافقت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала