محکمه اختصاصی در باره کوسووا میتواند علیه رهبران در پرشتینا اتهامات وارد کند

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر Pristina, Kosovo
Pristina, Kosovo - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طبق معلومات کمیسیون در باره اشخاص مفقودشده مربوط حکومت صربستان، در حال حاضر سرنوشت 1658 نفر مفقودشده از سال 1998 از جمله 5800 نفر در جریان منازعه مسلحانه در کوسووا و میتوخیا نامعلوم باقی مانده است. از جمله مفقودشدگان 540 نفر صرب می باشند.

مقامات صربستان میگویند که اختطاف مردم که در کوسووا در سال 1998 آغاز شده بود، عمده تاً شهروندان صرب تبار و دیگر باشندگان غیر البانی تبار قربانی آن میگردیدند. به منظور تحقیق محکمه اختصاصی بین المللی و سارنوالی ویژه در باره جنایات در کوسووا در سال های 1998-1999 ایجاد شده که راجع به آمادگی خود برای کارکردن فقط در جولای سال 2017 خبر دادند. گزارش سال 2010 دیک مارتی نماینده ویژه شورای اروپایی که به جنایات تروریستی اردوی آزادیبخش کوسووا وقف شده، به نقط آغازین برای فعالیت آنها مبدل گشت. در جمله جرایم بسیار سنگین — تجارت مواد مخدر، اختطاف مردم و تجارت اعضای بدن انسان شامل می باشند. جیک سمیت سارنوال ویژه در اواخر اکتوبر سال 2018 از پریشتینا بازدید نمود، ولی تا به حال یک اتهام هم وارد نشده است. میلووان دریتسون رئیس کمیته در باره کوسووا و میتوخیا در پارلمان صربستان به خبرگزاری «ریا نووستی» راجع به موضعگیری مقامات صربستان و چشم انداز جریان قضایی معلومات داده که توجه شما را به آن جلب میداریم.

- گروپ شما در باره تحقیق جنایات در کوسووا و میتوخیا در کمیته پارلمان صربستان در باره کوسووا و میتوخیا راجع به مفقودشدن مردم چه معلومات در اختیار دارد؟

— گروپ کاری ما مجموعه واحد معلومات راجع به جنایات تروریستی اردوی آزادیبخش کوسووا در سال های 1998-1999 و 2000 ایجاد نموده است. در عین حال فعالیت ارگان های دولتی ما بعد از ورود نیروهای بین المللی به کوسووا در اواسط سال 1999  در مورد ثبت نمودن جنایات و جمع آوری ثبوت ها محدود گردید. ولی ما پایگاه واحد معلومات جمع آوری نمودیم، آن را به اساس نواحی مسوولیت، چگونگی سازماندهی اردوی آزادیبخش کوسووا، نطر به انواع جنایات — کشتارها، شکنجه ها، زندانی ساختن غیرقانونی و تجاوزات جنسی —  تنظیم ساختیم. به این ترتیب، ما بخش بزرگ کار انجام دادیم و، واضحاً، تجارت  غیرقانونی اعضای بدن در مرکز توجه ما قرار داشت.

ما قبلاً چند گزارش منتشر ساختیم که از کمیسیون بین المللی دریافت کردیم. صحبت راجع به نتائیج اولیه مطرح می باشد که سازمان ملل متحد UNMIK و شعبات آن جمع آوری نموده بودند. بطور مثال، معلومات راپور راجع به بازدید محلات در جنوب شهر بوریلی در البانیا از طرف گروپ تحقیق محکمه بین المللی در باره یوگوسلاویای سابق در اختیار داریم. آنها معلوم نموده بودند که در «خانه زرد» آثار خون وجود دارند. ثبوت های دیگر نیز یافت شده (ظروف و سامان آلات طبی — مدیریت مسوول) که به اولین ثبوت موجودیت اعضای بدن مبدل گشت.

ما همچنان راپور راجع به ملاقات رئیس محکمه بین المللی در باره یوگوسلاویای سابق در پریشتینا و سکوپیی با مدیر بخش قضایی کمیسیون سازمان ملل متحد در کوسووا — UNMIK- در اختیار داریم. صحبت راجع به ملاقات آغای ایمان سمیت با آغای پاتریک لوپیس تیریز در تاریخ 30 اکتوبر سال 2003 مطرح بحث می باشد که در آن صحبت راجع به تجارت غیرقانونی اعضای بدن مطرح بود، معلومات، مواد و اقدامات اوپراتیفی — تحقیقی UNMIK یاداوری شده اند.

کی به موسسات طبی اروپا اعضای بدن تامین میکند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کی به موسسات طبی اروپا اعضای بدن تامین میکند؟

در آنجا گفته میشود که این — معلومات اشد محرم اند و اینکه چند شاهد — البانی تبار نامبرده شده با شماره وجود دارند که بطور مفصل راجع به این معلومات دادند که چگونه قسماً در کار جنایت کارانه تجارت اعضا شرکت داشتند. فکر میکنم که این — معلومات بسیار ارزشمند می باشند که مستقیماً به دخالت بسیاری ها اشاره میکنند. از جمله — مقامات البانیا که در خاک آن این همه رخ داده، مامورات استخباراتی و پولیس البانیا. اعضای خاندان (صدراعظم کنونی کوسووا — مدیریت) راموش و (نماینده پارلمان) داود هارادیناییا، گروه درینیتس اردوی آزادیبخش کوسووا (رئیس جمهور جمهوری به رسمیت ناشناخته شده) هاشم تاچی، رهبری آن زمان البانیا و استخبارات آن نیز در این قضایا دخیل می باشند. مواد کافی برای آن وجود دارند، تا محکمه بین المللی لاهه در زمان خود کار جدی معلوم نمودن حقایق راجع به مفقودشدگان، به ویژه آنهایی آغاز میکرد که به هدف کشیدن اعضای بدن ربوده شده بودند.

- آیا شما معلومات جمع آوری شده را به ساختارهای بین المللی، از جمله محکمه اختصاصی در باره جنایات در کوسووا سپرده اید و سرنوشت بعدی جریان قضایی این مواد چه است؟

— ما با سارنوال ویژه تماس برقرار نموده ایم که میتواند علیه اعضای اردوی آزادیبخش تروریستی کوسووا در رابطه به جنایات که در کوسووا و میتوخیا انجام شده، اتهامات وارد خواهد ساخت. ما به منظور معلوم نمودن حقایق و به مسوولیت کشاندن مجرمین با آنها همکاری میکنیم.

علاقمندی درجه یک ما — اثرگذاری کافی قوی با حجم اعظمی معلومات بر سارنوالی ویژه می باشد، تا آن از اقامه تهامات علیه اعضای اردوی آزادیبخش کوسووا امتناع نه ورزد. ما معلومات و اسنادی را که در قرارگاه های اردوی آزادیبخش کوسووا در سال های 1998-1999 به دست اورده بودیم، در اختیار آن قرار دادیم.

ما به وضاحت سنگینی و کتلوی بودن جنایات انجام شده را ارایه کردیم و سارنوالی ویژه از انچه که در اختیار آن قرار دادیم، بسیار راضی بود.

- آیا میتوان کدام موعد اقامه اولین اتهامات را پیشبینی کرد؟

— هیات ویژه قضات تشکیل شده و سارنوالی ویژه کار میکند. وکلای مدافع تعیین شده و فهرست آنها تشکیل شده است. به مقایسه محکمه بین المللی در باره یوگوسلاویای سابق، از منافع مدعیان سارنوالی نه، بلکه وکلای مدافع نمایندگی خواهند کرد. اتحادیه اروپایی وجوه برای تمویل تامین کرده و محکمه در خاک کوسووا قرار دارد. حالا منتظر اقامه اتهامات می باشیم.

میتوانم به شما بگویم، نظر به تماس های ما با سارنوالی ویژه — ما حالا در مرحله تعیین کننده قرار داریم، وقتیکه آنها فیصله میکنند که آیا اتهامات وارد کنند و یا از آن امتناع ورزند. این، قبل از همه، به تعداد و کیفیت ثبوت های جمع آوری شده در باره جنایات مربوط می باشد. فکر میکنم که این کار انجام خواهد شد. در هر صورت، ما به مرحله نهایی این جریان نزدیک میشویم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала