یک و نیم میلیارد افغانی هزینه سفرهای سالانه مقام ها و کارمندان حکومتی افغانستان

© Photo / moi / moiیک و نیم میلیارد افغانی هزینه سفرهای سالانه مقام ها و کارمندان حکومتی افغانستان
یک و نیم میلیارد افغانی هزینه سفرهای سالانه مقام ها و کارمندان حکومتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مالیه افغانستان می گوید، که هزینه سفرهای مقام‌ها و کارمندان حکومتی سالانه به یک‌ونیم میلیارد افغانی می‌رسد.
اترا: شرکت‌های مخابراتی هرکدام صد میلیون افغانی جریمه پرداخته اند - اسپوتنیک افغانستان
اترا: شرکت‌های مخابراتی هرکدام صد میلیون افغانی جریمه پرداخته اند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از یک، هزینه سفر های خارجی و داخلی ،مقام های بلند رتبه و پایین رتبه حکومتی افغانستان سالانه به گونه میانگین به یک و نیم میلیارد افغانی، می رسد.

وزارت مالیه می‌گوید، که این مقدار پول، جدا از سفر های است که از سوی کشور های میزبان تمویل می‌شود و هدف آن بلند رفتن ظرفیت کارمندان حکومتی است.

دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید، که بیشترین پول مقام‌های عالی رتبه در سفرهای خارجی در هوتل‌های مجلل وخرید تکت های «بزنس کلاس» در هواپیماها هزینه می‌شود.

ظاهرن هدف سفر کارمندان حکومتی به ویژه مقام های بلند رتبه، ارایه خدمات و بلند بردن ظرفیت کاری است.

آمار وزارت مالیه نشان می‌دهد، که مقام‌های بلند و پایین رتبه حکومتی در یک سال گذشته در سفرهای خارجی یک‌و‌نیم میلیارد افغانی و در سفر های داخلی یک میلیارد و دوصد میلیون افغانی هزینه کرده اند.

اما شمع روز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه به گونه میانگین هزینه همه این سفرها را سالانه یک و نیم میلیارد افغانی تخمین زده اند.

این مقام وزارت مالیه گفت:- "برخی سفر ها را نهادهای خارجی تمویل می کند اما هزینه سفر های داخلی و خارجی که از سوی حکومت افغانستان پرداخت می شود،سالانه به گونه اوسط یک و نیم میلیارد افغانی است".

هرچند دیدبان شفافیت، سفرهای خارجی مقام‌های حکومتی را یک نیاز می‌داند اما تاکید دارد که سفر کارمندان حکومتی تشریفاتی و بربنیاد سلیقه‌های شخصی تنظیم می‌شود.

این نهاد به این باور است که مقام‌های بلندرتبه در سفر های خارجی از هوتل‌های مجلل و تکت‌های گرانبها استفاده می‌کنند.

ناصر تیموری عضو دیدبان شفافیت افغانستان گفت:- "بیشتر مقام‌های ارشد حکومتی در سفر های خارجی تکت بزنس کلاس می‌گیرند و در هوتل‌های مجلل پول‌های زیادی را هزینه می‌کنند و این سرمایه‌های ملی است که در این سفرهاحیف می‌شود".

سفرهای پیهم مقام‌های ارشد حکومتی به بیرون کشور، اجرای کار باشنده‌های کابل را نیز به مشکل روبرو می‌کند.

یکی از باشندگان کابل گفت:- "بسیاری اوقات کار های ما در اداره های حکومتی اجرا نمی‌شود، دلیل آن این است که مقام‌های ارشد بیشتر در سفر به سر می‌برند و این یک چالش جدی در برابر شهروندان کشور است".

یکی از جوانان دیگر در کابل گفت:- "یکی از دلیل‌های که پیشرفت صورت نمی‌گیرد سفرهای بدون نیاز مقام‌های ارشد حکومتی است که بسیاری اوقات کار باشنده‌های کشور را به دلیل این که وزیر یا معین در بیرون کشور به سر می‌برد،انجام نمی‌‎دهند".

در همین حال، برخی فعالان مدنی می گویند، که بیشتر مقام‌های ارشد حکومتی به جای افراد فنی اداره‌اش، در سفرها شرکت می‌کنند و موثریت سفر ها را به حد اقل می‌رسانند.

نعیم نظری فعال مدنی گفت:- "مردم از حکومت کار می‌خواهند تا کار های اداری را به گونه درست اجرا کنند. نباید به جای افراد فنی، افراد سیاسی در سفر ها شرکت کند".

چندی پیش مدرکی که به تلویزیون یک رسیده نشان می‌دهد، که سرپرست وزیر انرژی و آب در شش ماه کاری‌اش، ده‌بار به بیرون کشور سفر کرده است و بارها پیشنهاد سفرش از سوی رییس جمهور غنی رد شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала