جدال هند و پاکستان؛ آرد شدن افغانستان میان دو سنگ

© AFP 2023 / Narinder Nanuجدال هند و پاکستان؛ آرد شدن افغانستان میان دو سنگ
جدال هند و پاکستان؛ آرد شدن افغانستان میان دو سنگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با شدت گرفتن تنش‌ میان هند و پاکستان، نگرانی‌ها در مورد تأثیر آن بر اوضاع افغانستان نیز افزایش یافته است.

جنرال نظیفه ذکی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که افغانستان به هر صورت در این تنش آسیب می‌بیند.

«هر دو کشور همسایۀ ما استند و [تنش میان این دو کشور] بر وضعیت کشور ما تأثیر می‌گذارد. یکی از تأثیراتش همین بود که امروز طیارۀ کام‌ایر را که از خاک پاکستان به هند میرفت، دور داد که صدها مریض و کسانی که مشکلات داشتند، پس دوباره به کابل آمدند. یکی از مشکلاتی که بسیار زود دامنگیر افغانستان شد و طبیعی است که وقتی یک کشور همسایه درگیر تنش شود، همسایه از آن آسیب میبیند».

شرکت هوایی کام ایر - اسپوتنیک افغانستان
لغو پروازهای "کام ایر" از طریق حریم هوایی پاکستان به جانب هند

بانو ذکی می‌گوید که افغانستان نمی‌خواهد خود را وارد این موضوع بسازد و در پی حفظ بیطرفی است. اما نباید فراموش کرد که افغانستان روابط بسیار حسنه با هند داشته و پاکستان همواره مشکل ایجاد کرده است.

«ما با هیچ کشوری طرف شده نمیتوانیم. نه با پاکستان و نه با هند که دوست بسیار خوب ما است و هیچگاهی به جز کمک، ضرری از این کشور به ما نرسیده است، برخلاف پاکستان که در تمام دوره‌های تاریخ گروه‌های تروریستی و تنظیمی را جا داده است و میتوانیم بگوییم که افغانستان را به این روز رسانیده است».

این عضو مجلس نمایندگان افغانستان امیدوار است که جامعۀ جهانی این مشکل را با وساطت حل کند:

«ما به عنوان مردم کشوری که سالها درگیر جنگ بوده است، مشکل جنگ را به خوبی درک می‌کنیم. امیدوارم با وساطت جامعۀ جهانی این معضل به زودی حل شود و نه به کشور دوست و همسایۀ ما و نه هم به مردم عوام پاکستان ضرری از ناحیه متوجه شود که افغانستان هم دچار مشکل نشود».

جنرال ذکی با اشاره به اعلامیه اخیر طالبان در مورد تنش هند و پاکستان، می‌گوید که طالبان، تحت فرمان پاکستان استند:

«این را باید پوست‌کنده بگوییم که طالبان تحت قوماندۀ پاکستان استند و وقتی میخواهیم صلح کنیم اول با پاکستان صلح کنیم و بعد با طالبان. زیر پاکستان از اول، حامی طالبان و نخستین کشوری بود که آنان را به رسمیت شناخت. وقتی طالبان از افغانستان فرار کردند نیز پایگاه شان پاکستان بود که در آنجا دوباره جان گرفتند و به افغانستان برگشتند. طالبان هم در این تنش متضرر میشوند زیرا این‌ها [پاکستان] حامیان شان استند و اینها در همان کشتی روان اند. من صد درصد میگویم که حامی طالبان پاکستان است، بدون رضایت پاکستان طالبان دور میز مذاکره نمی‌نشینند و تحت قوماندۀ حکومت یا استخبارات پاکستان استند. طالبان دست‌نشاندۀ و تحت حمایت پاکستان استند و این کشور منبع ایجاد طالبان است».

واکنش شدید طالبان به درگیری میان هند و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش شدید طالبان به درگیری میان هند و پاکستان

اما صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که تنش میان هند و پاکستان بر اوضاع افغانستان، هیچ تأثیری نخواهد داشت.

«موضع ما از قبل ما مشخص بوده و این مسأله هیچ ربطی به افغانستان ندارد. ما خواهان فروکش کردن تنش میان تمامی کشورها استیم و به خصوص هند و پاکستان از راه های مسالمت آمیز و مسیر گفتگو و این مسأله را بی‌ربط به افغانستان می‌دانیم».

صبغت‌الله احمدی تبدیل شدن افغانستان به میدان جنگ نیابتی هند و پاکستان را به شدت رد می‌کند:

«ما به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم که از قلمرو افغانستان بر علیه کشوری جنگ کنند یا جنگ نیابتی را در اینجا به راه بیندازند».

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان با اشاره به تنش‌های اخیر میان هند و پاکستان و همچنان تنش‌های لفظی میان ایران و پاکستان می‌گوید که افغانستان به روابطش با کشورها به شکل همیشگی ادامه می‌دهد:

«ما با تمام کشورها رابطۀ دوستانه داریم و روابط ما کماکان با این کشورها به گونۀ دوستانه ادامه خواهد یافت».

تنش میان دو کشور قدرتمند منطقۀ جنوب آسیا به شکل تازه‌یی به خود گرفته است. نیروهای هوایی هند روز سه شنبه از بمباردمان مواضع گروه تروریستی «جیش محمد» در خاک پاکستان خبر دادند و پاکستان نیز روز چهارشنبه خبر سقوط دادن دو جنگندۀ هندی را اعلام کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала