فرامرز تمنا: حتی توافق احتمالی در قطر به معنی پایان جنگ نیست

© Sputnikفرامرز تمنا: حتی توافق احتمالی در قطر به معنی پایان جنگ نیست
فرامرز تمنا: حتی توافق احتمالی در قطر به معنی پایان جنگ نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت، که درگیری های افغانستان پیچیده است و توافق احتمالی دو طرف به معنی پایان جنگ در این کشور نیست.
Zalmay Khalilzad - اسپوتنیک افغانستان
تمجید خلیلزاد از هیئت کنونی طالبان در مذاکرات قطر

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به استناد از فرارو، فرامرز تمنا رئیس پیشین مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان با اشاره به مذاکرات امریکا با طالبان در قطر تصریح کرد، که درگیری‌های افغانستان بسیار پیچیده است و توافق احتمالی دو طرف به معنی پایان جنگ در این کشور نیست.

رئیس پیشین مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه افغانستان خاطرنشان کرد، که در جنگ افغانستان علاوه بر طالبان و امریکا طرف‌های داخلی و خارجی بسیاری دخیل هستند.

وی، دولت افغانستان، رهبران جهادی، پاکستان و روسیه و برخی از کشورهای همسایه این کشور را از سایر طرف‌های اثر گذار در معادلات جنگ و صلح این کشور عنوان کرد.

تمنا تاکید کرد: تا زمانی که اجماعی بین طرف‌های یاد شده به وجود نیاید جنگ در این کشور پایان نخواهد یافت.

رئیس پیشین مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه افغانستان اظهار داشت: حتی اگر طالبان به میز مذاکره حاضر شوند و بین امریکا و طالبان توافقنامه صلح امضا شود نیز به‌معنای پایان جنگ و برقراری صلح و ثبات در افغانستان نیست.

وی افزود: تا زمانی که همه بازیگران با دولت و مردم افغانستان همسو نشوند، صلح پایدار در این کشور برقرار نخواهد شد.

رئیس پیشین مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه افغانستان تصریح کرد، احتمالاً بر اثر این مذاکرات صلح موقت و آتش‌بس سه ساله یا دو ساله برقرار شود، اما ریشه‌های ساختاری خشونت از بین نخواهند رفت.

یادآوری می کنیم، که نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این سخنان را در حالی می زند، که پنجمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در قطر در حال برگزاری است و دو طرف درباره مسائل سرنوشت‌سازی از جمله آتش‌بس و آغاز مذاکرات با دولت افغانستان مذاکره خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала