مخالفت جاپانی ها به ایجاد پایگاه نظامی جدید امریکا در اوکیناوا

© AFP 2023 / Toru YAMANAKAمخالفت جاپانی ها به ایجاد پایگاه نظامی جدید امریکا در اوکیناوا
مخالفت جاپانی ها به ایجاد پایگاه نظامی جدید امریکا در اوکیناوا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس نتایج رسمی یک همه پرسی در جاپان، رای دهندگان جزیره اوکیناوا با جابجایی یک پایگاه جنجالی امریکا مخالفت کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، براساس نتایج رسمی یک همه پرسی در جاپان که روز یکشنبه منتشر شد، رای دهندگان جزیره اوکیناوا با جابجایی یک پایگاه نظامی امریکا مخالفت کرده اند.
دولت محلی اوکیناوا اعلام کرد با مشارکت 52 درصد رای دهندگان، حدود 72 درصد به این اقدام رای مخالف و 19 درصد نیز به آن رای موافق داده اند.
دولت محلی اعلام کرد میزان مشارکت مخالفان این اقدام — حدود 434 هزار نفر، برای این که دنی تاماکی فرماندار اوکیناوا به نتیجه این همه پرسی نمادین "احترام بگذارد"، کافی بوده است.
تاماکی این نتایج را "فوق العاده مهم" خواند. 

این رای گیری در عین حال برای دولت مرکزی غیرالزام آور است و میزان مشارکت در آن فقط اندکی بیش از 50 درصد بود که این مسئله، پرسش‌هایی به وجود می‌آورد درباره این که این همه پرسی چه تاثیری خواهد داشت.
انتقال پایگاه فوتنما به ناگو حدود 50 کیلومتر دورتر نخستین بار در سال 196 در شرایطی مورد توافق قرار گرفت که امریکا تلاش می‌کرد خشم مردم محلی را پس از تجاوز نظامیان این کشور به یک دختر دانش آموز فرونشاند.
با این حال مدتهاست این طرح تا حدی به علت مخالفت محلی‌ها به بن بست خورده است.
رای گیری درباره این طرح در شرایطی صبح روز یکشنبه آغاز شد که 1.15 میلیون میلیون تن از ساکنان اوکیناوا واجد شرایط رای دادن بودند.
این پایگاه به علت مشکلاتی همچون سر و صدا، سوانح نظامی و جرم و جنایت باعث تنش‌هایی با ساکنان محلی شده است.
اوکیناوا کمتر از یک درصد کل مساحت خشکی جاپان را شامل می‌شود، اما نیمی از نیرو های امریکایی و 74 پایگاه نظامی امریکا مستقر در جاپان در این منطقه جابجا شده است.
نتایج نظرسنجی روزنامه آساهی نشان می‌دهد 80 درصد پاسخ دهندگان می‌خواهند که دولت آبه به نتایج این همه پرسی احترام بگذارد.
این در حالی است که یوشی هیده سوگا سخنگوی کابینه جاپان اعلام کرده است فارغ از نتیجه همه پرسی، طرحی برای متوقف کردن انتقال پایگاه وجود ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала