امریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند

© Sputnikامریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند
امریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان بطور موازی دو پروسه صلح جریان دارد. در ماه گذشته در دوحه زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در باره افغانستان چند روز مذاکرات وسیع با رهبران «طالبان» انجام داد. این پروسه را، برخلاف حسادت بسیاری ها، امریکا راه اندازی کرده است.

ایریک پرینس بنیانگذار بزرگترین لشکر جنگی اجیر در جهان به افغانستان برگشته است.

سعید نکوی در مقاله منتشره در نشریه The Citizen (هند) در ادامه می نویسد، ولی در روزهای 5 و 6 فبروری «طالبان» و گروپ های دیگر سیاستمداران افغان در مسکو گردهم آمدند. در مذاکرات نقشه راه آینده بنام اعلامیه مسکو منتشر گردید.

در جمله 9 ماده آن ماده وجود دارد که در آن هماهنگی با پروسه دوحه پیشنهاد میگردد — در اینجا تلاش های انحصار نمودن حل صلح آمیز مشاهده نمی شود. هر طرف ذیعلاقه به صلح — یکی از طراحان — محسوب میشود. علیه اعلامیه بلافاصله در ارگ ریاست جمهوری در کابل با انتقادات حمله ور شدند. هارون چخانسوری نماینده رسمی اعلام داشت:« اعلامیه مسکو بر پروسه صلح در افغانستان تائثیر نخواهد کرد».

© AP Photo / Pavel Golovkinامریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند
امریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند

ولی در این باره که امریکا صادقانه قصد دارد تمام نیروهای خود را خارج سازد، تردید وجود دارد. تا اندازه این بدگمانی — نتیجه اعلامیه ها و تویت های تکان دهنده ترامپ می باشند. به گونه مثال بیانات او را در مورد عراق یاداوری میکنیم. نیروها در عراق به او امکان «کنترول نمودن ایران» فراهم می سازد — این سخنان با موافقت نامه امریکا-عراق ضدیت دارند. در افغانستان، زمانیکه خلیلزاد زمین را قلبه میکند و یک نوع حاصل را وعده میدهد، رئیس جمهور او اعلامیه مطلقاً حیرت آور ایراد میکند. ترامپ میگوید که در افغانستان «عناصر استخباراتی» را می ماند. چقدر؟

من ارزیابی پنج سال قبل روسیه دارم و ممکن، همه چیز تغییر کرده باشد، اما آنگاه آنها معتقد بودند که در افغانستان 30 پایگاه امریکایی وجود دارند. در عین حال پایگاه ها در بگرام، جلال آباد، قندهار، هلمند، شیندند (هرات) و مزارشریف، نظر به مقایس بنیانگذاری و معماری، موقتی نبودند. آنها باقی میمانند. پس، آیا صحبت راجع به خروج محدود نیروها مطرح بحث می باشد؟

مولف می افزاید، اگر امریکا، واقعاً، خارج شدن پلان میکند، پس چرا آنها در قلب شهر مزارشریف قونسلگری می سازد که به مقایسه آن سفارت خانه های بزرگ ناچیز معلوم میشوند. «رینسانس» — یگانه هوتل شایسته در مزارشریف می باشد. در آینده نزدیک به مشکل میتوان افغانستان را بدون امریکا تصور کرد. برخی امریکایان می پرسند:« برای چه اینقدر خون ریخته شده و اینقدر وجوه مصرف شده اند». زمان در کابل پیوسته تکرار میکردند:« ما باید در نزدیکی باقی بمانیم، تا بر یگانه دولت هستوی مسلمان نظارت کنیم».

مولف مقاله میگوید، بعد از آن که اوباما در تاریخ 1 دسمبر سال 2009 در سخنرانی خود راجع به قصد امریکا در مورد ترک کردن افغانستان در جولای سال 2011 اعلام داشت من در مطلب که برای « Observer Research Foundation» نوشته بودم، گفته بودم که امریکایان به این سادگی نخواهند رفت. فعلاً برحق بودن من ثابت میشود. حالا قصه بنام «ما خارج میشویم» یکبار دیگر پا در هوا معلق باقی مانده است. واضح است که حالا ملحوظات دیگر وجود دارند، ولی بیائید آنها را ارزیابی کنیم.

در ماه جولای سال گذشته زلمی خلیلزاد و ایگور ولادیمیروویچ مارگولوف معاون وزارت خارجه روسیه (که در عقب دیالوگ بین الافغانی در مسکو در روزهای 5 و 6 فبروری قرار داشت) به دهلی نو جهت شرکت در ملاقات دول بزرگ در باره مسایل منطقوی آمده بودند.

در صورت نظم هرچه بیشتر مملو از اعتماد جهانی توقع تبادل نظر امریکا و روسیه در باره افغانستان موجود بود. مورگولوف اعلامیه را ایراد کرد که حضار را حیرت زده ساخت. «جنگجویان داعش) ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) از سوریه به شمال افغانستان آورده شده. حریم هوایی تحت کنترول امریکا و حکومت در کابل قرار دارد. «چه کسی مسوولیت بردوش میگیرد؟»

خلیلزاد اتهامات را رد کرد. پاسخ او باعث اعتماد قرار نه گرفت، به خاطریکه قبل از اعلامیه روسیه اعلامیه مشابه از طرف آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران صادر شده بود. او در تاریخ 30 جنوری سال 2018 هنگام خطبه جمعه اعلام داشته بود:« امریکا تروریستان داعش را به افغانستان منتقل میکند، تا حضور خود را در منطقه تبرئه کند».

برای آنکه اوضاع را هرچه بیشتر مغشوش سازد، بنیانگذار بزرگترین سازمان اجیران نظامی که از «بلیک واتر» به «آکدیمای» و «تریپ کینوپی» تغییر شکل نموده، به افغانستان بازگشته و مفکوره تعویض نیروهای امریکایی را توسط اجیران خود پیشکش میکند. پلان او در باره قایم نمودن کنترول «جانشین» در افغانستان ماکماستر مشاور در باره امنیت ملی و جیمس میتیس سکرتر در باره امنیت رد نموده بودند. بعد از آنکه، هردو را از کار اخراج کردند، پرنس در همه جا در افغانستان نفوذ کرد که خلیلزاد راجع به آن میداند. رئیس جمهور غنی یگانه کسی بود که از ملاقات با او امتناع ورزید.

© REUTERS / Larry Downingامریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند
امریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا، روسیه و اجیران از «بلیک واتر» برای افغانستان آینده مختلف آماده می سازند

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала