جزئیات مذاکرات رئیس جمهور غنی با سرمنشی ناتو و مقام های اروپایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ

© ARG - ارگ- FBدیدار غنی با ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در مونیخ
دیدار غنی با ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در مونیخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور غنی در حاشیه نشست مونیخ آلمان با سرمنشی ناتو و برخی مقام‌های اروپایی و عربی روی موضوع صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرنامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، رییس جمهور غنی در حاشیه نشست مونیخ آلمان با سرمنشی ناتو و برخی مقام‌های اروپایی و عربی روی موضوع صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.
آقای غنی در طی این نشست ها با ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو، فدریکا موگرینی مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا، امیرقطر، وزیر خارجه امارات و وزیر دفاع بریتانیا در مورد صلح افغاسنتان دیدار کرده است.
ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سکرتر جنرال ناتو در دیدار با رئیس جمهور کشور، گفته است که که کشورهای عضو این سازمان به همکار‌یهای شان با افغانستان متعهد میباشد.
درخبرنامه آمده است که دراین دیدار آقای غنی از حمایت و همکاری‌های کشورهای عضو سازمان ناتو قدردانی کرده و گفته است که در آینده نزدیک لویه جرگه مشورتی صلح برگزار خواهد گردید که در آن نمایندگان تمام ولایات کشور در رابطه به صلح، مفصلاً بحث خواهند نمود. 

رئیس جمهورغنی در دیدار با فدریکا موگرینی مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در رابطه به نشست پروسه کابل، لویه جرگه مشورتی صلح، انتخابات ریاست جمهوری و مسایل دیگر، بحث و گفتگو کرده است.
خانم موگرینی در این دیدار گفته که اتحادیه اروپا از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند و آماده هرگونه همکاری در مراحل مختلف تطبیق توافقنامه صلح، می‌باشد. وی افزود، اتحادیه اروپا در عرصه انتخابات با افغانستان آماده کمک می‌باشد.
اتحادیه اروپا از تمویل کنندگان اصلی انتخابات‌های افغانستان است.
آقای غنی شام روز گذشته با گاوین ویلیامسن وزیر دفاع بریتانیا نیز در مورد امنیت افغانستان و منطقه و مبارزه مشترک با تروریزم بحث کرده است.
وزیر دفاع بریتانیا گفته که کشورش به عنوان یک دوست استراتیژیک در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند.
پیش از این دیدارها، آقای غنی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ آلمان با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز دیدار کرده است.
بر اساس اعلامیه‌ای ارگ، دو جانب روی گسترش هرچه بیشتر روابط میان افغانستان و قطر بحث مفصل کرده اند. 

امیر قطر گفته که کشورش از پروسه صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان، حمایت می‌کند.
آقای غنی نیز از حمایت قطر از صلحی به رهبری حکومت افغانستان قدردانی کرده و گفته که مردم افغانستان در انتظار ختم بحران چهل ساله جنگ اند.
قطر میزبان دفتر سیاسی طالبان در پایتخت این کشور است و در چند سال گذشته بسیاری از نشست‌های صلح در مورد افغانستان را میزبانی کرده است. تا هنوز چند دوره از مذاکرات زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان نیز در پاستخت قطر برگزار شده و قرار است چند نشست بعدی نیز در این کشور برگزار شود.
از سوی دیگر روز گذشته رییس جمهور غنی در حاشیه نشست مونیخ با انور محمد قرقاش وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی نیز دیدار کرده است. 

در این دیدار هردو جانب روی پروسه صلح افغانستان و مبارزه مشترک با تروریزم در منطقه، بحث و تبال نظرد کردند.
آقای قرقاش نیز گفته که کشورش در پروسه صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان آماده هرگونه همکاری می باشد.
نشست امنیتی مونیخ آلمان همه ساله روی موضوعات داغ امنیتی جهان بر گزار می شود.
در این نشست رهبرانی از کشورهای مختلف جهان گردهم می‌آیند و اوضاع جهان را به بحث می‌گیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала