ناپدید شدن یک نسخه خطی قرآنکریم از آرشیف ملی افغانستان

© Fotolia / Meen_naناپدید شدن یک نسخه خطی قرآنکریم از آرشیف ملی افغانستان
ناپدید شدن یک نسخه خطی قرآنکریم از آرشیف ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک نسخه خطی قرآنکریم از آرشیف ملی افغانستان در کابل گم شده است.
پایان نوشتن و تزئین کاری قرآن ابریشمی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پایان نوشتن و تزئین کاری قرآن ابریشمی در افغانستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، یک نسخۀ «خطی قرآنکریم» تاریخی، در حالی از آرشیف ملی افغانستان در کابل گم شده است که مسئولان اطلاع دقیق از زمان ناپدید شدن آن اثر را ندارند.

درحالیکه در پیوند به زمان خلق نسخۀ «خطی قرآنکریم» معلومات بیشتر وجود ندارد و مسئولان نیز چیزی نمی گویند؛ اما در صفحه ۱۱ جلد اول کتاب رهنمود آرشیف ملی افغانستان چاپ ۱۳۶۶ نوشته شده است که یک نسخه«خطی قرآنکریم» از ربع آخر جزء اول تا ربع اول جزء پانزدهم با قطع… به ابعاد ۱۴ ضرب در ۹ سانتی متر، در پرده دل آهو در ۲۷۰ صفحه و هر صفحه ۹ سطر به خط نسخ که تاریخ و اسم کاتب آن معلوم نیست، با جلد چرم عنابی ضربی دار و جدول دار، به شماره ۱۱۰ بر ۱۷ ثبت و موجود می باشد.

با آن که معلومات درباره این نسخه کم است؛ اما در دفتر رهنمود آرشیف ملی تصریح شده است که ورق های همه صفحه های آن در زمینه طلا نگارش یافته و زیر سطرها جدول نقره یی کشیده شده و پایان آیات مبارک را به مشکل می توان شناخت؛ زیرا که فواصل آیات کدام علایم مشخص ندارد.

در ادامه آمده است، که جزوه یا نصف جزوه ها در حواشی علایم داده نشده، تنها از جزوه چهاردهم به رنگ سرخ درحاشیه صفحه ب که جزوه ۱۴ شروع شده، مشخص گردیده که سر سوره ها عموماً در زمینه طلا در چوکات مستطیل شکل نشان داده شده است، که خط بعضی آن ها خوانده نمی شود و بسم الله الرحمن الرحیم را به قلم باریک خط ثلث نوشته اند.

اما حالا این نسخۀ با ارزش خطی که آغاز آن با آیۀ متبرکۀ «یُرَدون الی اشد العذاب و ماالله بغافل عما تعملون» و پایان آن با «زعمت علینا» در خط زرین نگاشته شده است، دیگر در آرشیف ملی افغانستان موجود نمی باشد.

افسر رهبین رئیس آرشیف ملی افغانستان، با تایید اینکه یک نسخه خطی و کم نظیر قرآنکریم از این آرشیف مفقود شده است، افزود اثر یاد شده که در آرشیف ملی نگهداری می شد، قدمت کهن داشت؛ اما پس از نخستین موجودی در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ هیات بررسی اعلام کرد که از جمع ۳۰۰ جلد قرآن شریف، یک جلد آن مورد دستبرد قرار گرفته است.

وی علاوه کرد:- "مسئله مفقود شدن این اثر گرانبها مکرراً مورد پیگیری و بازجویی قرار گرفته است؛ اما نتیجه اى در پی نداشته است؛ چون شخصی که مسئولیت نگهداری این اثر را داشت وفات نموده و از سویی هم هیات موظف بررسی آرشیف نیز تقاعد کرده اند".

با این حال، برخی منابع گفته اند، که این اثر به کشور ایران قاچاق شده است.

اما رئیس آرشیف ملی افغانستان گفت، در صورتی که کسی ادعا می کند، این اثر به ایران قاچاق شده و در آنجا نگهداری می شود، اسناد دست داشته و معلومات خود را با این اداره در میان بگذارد؛ تا از مراجع دیپلماتیک خواستار پیگیری و برگشت آن به افغانستان شوند.

موصوف افزود:- "در ۱۳۹۵ من به حیث اتشه فرهنگی در ایران  ایفای وظیفه می کردم و در آن زمان یکی از اثرهای مولانا جامی هروی که در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شد و مربوط به کتابخانه هرات بود، با مطالبه سفارت به افغانستان برگشتانده شد".

وی با تاکید گفت:- "اگر سندی مبنی بر موجودیت این اثر در ایران وجود داشته باشد، ما می توانیم به بسیار سادگی این  نسخۀ قرآنکریم را از ایران مطالبه کنیم".

رهبین تصریح نمود، که در آرشیف ملی افغانستان؛ افزون بر آثار مهم تاریخی، نسخه های کامل قرآنکریم و جزوه هايی از قرآنکریم به خط حضرت عثمان غنی سومین خلیفه مسلمین و حضرت امام حسین و نوشته هايی از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی، هفت اورنگ مولانا عبدالرحمن جامی هروی، اشعار حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی و کلیات سعدی شیرازی؛ موجود می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала