اولین «وزیر زن» در تاریخ افغانستان کیست؟

© Sputnikاولین «وزیر زن» در تاریخ افغانستان کیست؟
اولین «وزیر زن» در تاریخ افغانستان کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نورزی از جمله زنان برجسته در دهه‌های 60-70 میلادی در افغانستان بود و اسم‌ اش به عنوان مفاخر زنان معاصر تاریخ افغانستان درج شده است.

به گزارش اسپوتنیک، کبرا نورزی از جمله زنان برجسته در دهه‌های 60 و 70 میلادی در افغانستان بود که نامش به عنوان مفاخر زنان معاصر تاریخ افغانستان درج شده است. وی از سال‌های 1965 تا 1969 میلادی به عنوان وزیر صحت عامه افغانستان ایفای وظیفه کرد.
وی تعلیمات ابتدایی و ثانوی را در مکتب ملالی به اتمام رسانید و در رشته مطالعات زنان به تحصیل پرداخت.
نورزایی در سال 1958 میلادی جهت ادامه تحصیلات عالی به دانشگاه سوربن پاریس رفت. بعد از پایان تحصیلاتش در فرانسه، به‌عنوان رئیس دانشکده تدبیر منزل در دانشگاه کابل ایفای وظیفه کرد. وی در سال 1964 میلادی عضویت کمیسیون مشورتی تدوین قانون اساسی را کسب کرد. این کمیسیون مشتمل بر 23 عضو بود. کبرا نورزی و معصومه عصمتی وردک که هر ۲ از پیشگامان نهضت زنان و از جمله معدود زنان تحصیل کرده و فعال بودند، عضو این کمیسیون بودند.

اولین بار یک زن سفیر افغانستان در امریکا می شود - اسپوتنیک افغانستان
اولین بار یک زن سفیر افغانستان در امریکا می شود

نورزی از سال‌های 1965 تا 1969 میلادی به عنوان وزیر صحت عامه افغانستان ایفای وظیفه کرد. از کارهای ارزشمند وی در وزارتخانه ایجاد تعدادی شفاخانه‌ها و کلینک‌ها در افغانستان، تصویب قانون داروهای ژنیک و تاسیس انجمن راهنمای خانواده در کابل و ولایت های کشور بود. وی به عنوان وزیر صحت عامه با جسارت بسیار به دورترین نقاط افغانستان سفر کرد. از جمله به ولایت های پروان، لوگر، قندوز، هرات، چخانسور، بلخ، هلمند، ننگرهار، لغمان و بدخشان سفر کرد و با همکاری مامورین محل مراکز صحی را افتتاح و رونق داد.
کبرا نورزی در سال 1977 میلادی نماینده انتخابی در لویه‌جرگه از ناحیه هفتم شهر کابل نیز شد.
وی در تاریخ 30 جنوری سال 1986 میلادی در منزل شخصی‌ خود واقع در شهر کابل در سن 54 سالگی داعیه حق را لبیک گفت و در شهدای صالحین به خاک سپرده شد.
کبرا نورزی دختر مرحوم بسم‌الله‌خان در سال 1932 میلادی در گذر باغبان کوچه شهر کابل به دنیا آمد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала