هزینه برباد رفته ای 9 میلیارد دالری در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaهزینه برباد رفته ای 9 میلیارد دالری در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان
هزینه برباد رفته ای 9 میلیارد دالری در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک سوم مواد مخدر تولید شده در افغانستان در بخش های زیر کنترل دولت این کشور کشت می شود.
ادغام وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
ادغام وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با وزارت داخله

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، بازرس ویژه ایالات متحده امریکا(سیگار) برای بازسازی افغانستان، در گزارش تازه اعلام کرده است، که یک سوم مواد مخدر تولید شده در افغانستان در بخش‌های زیر کنترل دولت این کشور کشت می‌شود.

در این گزارش آمده است، که در هجده سال اخیر، نُه میلیارد دالر در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه شده است، اما این کشور هنوز هم بزرگ‌ترین تولید کنندۀ موادمخدر جهان شناخته می‌شود.

زمان احمدی استاد دانشگاه در مورد افزایش مواد مخدر گفت: حکومت افغانستان به تنهایی توان از ریشه‎کن کردن مواد مخدر را ندارد، باید برای محوکشت موادمخدر در افغانستان کشورهای جهان برنامه‌های منظم و جدی را روی دست بگیرند.

وی تاکید کرد، که کشورهای منطقه و جهان افغانستان را در کار مبارزه با مواد مخدر به‌ صورت جدی اگر همکاری نکنند این کشور به تنهایی توان از بین بردن این پدیده را ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخش بزرگی از ماشین جنگ در افغانستان با پول مواد مخدر می‌چرخد، اضافه کرد: مخالفان مسلح مفاد جدی از مواد مخدر می‌برند باید برای از میان برداشتن پدیده مواد مخدر کشورهای جهان بسیج شوند.

احمدی تصریح کرد، برای کاهش کشت و تجارت مواد مخدر حکومت افغانستان نیازمند یک راهبردی ملی دراز مدت با بررسی تمام دلایل امنیتی، اجتماعی و اقتصادی می باشد.

در گزارش بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان با اشاره به گسترده بودن قاچاق مواد مخدر در کشور، از دخالت شماری از مقام‌های نظامی و غیرنظامی در برخی از ولایت‌ها، در کشت و تولید مواد مخدر نیز سخن گفته شده‌است.

به گفتۀ سیگار، در 47 درصد از شهرستانهای که طالبان بر آن‌ها نفوذ دارند، در بیش از 123 هزار هکتار زمین، مواد مخدر کشت می‌شود.

یادآوری می کنیم،که این گزارش از سوی بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان درحالی نشر می شود، که حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا وزارت مبارزه با مواد مخدر این کشور را به وزارت داخله ادغام کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала