تلاش عربستان سعودی برای تولید راکت های بالستیک

© AFP 2023 / Fayez Nureldineتلاش عربستان سعودی برای تولید راکت های بالستیک
تلاش عربستان سعودی برای تولید راکت های بالستیک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های امریکایی از احداث نخستین کارخانه تولید راکت های بالستیک توسط عربستان پرده برداشت.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه امریکایی Washington Post از اقدام عربستان سعودی در ساخت کارخانه تولید راکت های بالستیک در این کشور پرده برداشت.
در گزارش آمده است که، این اولین کارخانه ساخت راکت های بالستیک در عربستان به شمار آمده و لذا بخشی از جاه طلبی های نظامی و هسته ای روبه افزایش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

کارخانه مذکور در یک پایگاه راکتی در منطقه al-Watah در جنوب غربی ریاض ساخته شده است.
بر اساس این گزارش، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن، وزارت خارجه، وزارت دفاع امریکا و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در واکنش به پیگیری این روزنامه امریکایی تاکنون اظهارنظری نکرده اند.
سال گذشته عربستان شاهزاده سلمان بن محمد آل سعود و عادل الجبیر وزیر امور خارجه سابق هشدار داد که در صورتی که ایران دست به ساخت سلاح هسته‌ای بزند، پادشاهی سعودی نیز این کار را خواهد کرد.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: تاکنون مشخص نیست که عربستان فناوری لازم در ساخت این کارخانه را چگونه به دست آورده است؛ اما چین گزینه نخست در این موضوع به شمار می آید؛ با این حال مشخص نیست که آیا این کشور آسیایی در ساخت این کارخانه نقشی داشته است یا نه.
«کارشناسان تسلیحات هسته‌ای در این خصوص می‌گویند: "به نظر می‌رسد عربستان تلاش دارد تا توانایی خود را در ساخت راکت های بالستیک و کلاهک‌های هسته‌ای بسنجد و چنین مسئله‌ای حتی در صورت شکست پروژه سعودی‌ها خطرناک محسوب می‌شود."
کارشناسان سیاسی معتقدند در صورتی که عربستان سعودی توانایی ساخت راکت های بالستیک را پیدا کند، رقابت تسلیحاتی ویرانگری در منطقه ایجاد خواهد شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала