هشدار: فاجعه جهانی نزدیک شده است

© REUTERS / Pauline Askinسرعت فاجعه جهانی افزایش یافت
سرعت فاجعه جهانی افزایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان دانشگاه ایروین کالیفرنیا (ایالات متحده امریکا ) معلوم نموده اند که در حال حاضر در مقایسه با 40 سال پیش 6 برابر بیشتر یخ های قطب جنوب از بین رفته است.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان معتقد اند که احتمال دارد که، سرعت ذوب شدن یخ های قطب جنوب، منجر به افزایش سریع تر،از پیش بینی های قبلی، در مورد افزایش سطح دریا ها در آینده شود.
نتیجه این تحقیق در مجله علمی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. گفته می شود که از اوایل سال 1979 تا 1989 سطح یخ های قطبی 40 بربر کاهش یافته است.
از سال 2009، این رقم به 252 میلیارد تن افزایش یافت. در عین حال برای بالا بردن سطح دریا به یک میلیمتر 360 میلیارد تن یخ ضرورت است.
به گفته دانشمندان، حتی مناطقی از قطب جنوب که مقاوم ترین مناطق محسوب می شدند، اکنون در برابر گرمای جهانی آسیب پذیر شده اند.
دانشمندان می گویند، اگر انتشار گاز های گلخانه‌ای کاهش نیابد، این امر می تواند منجر به بدتر شدن اثرات فاجعه بار تغییرات آب و هوا شود.
بزرگترین کاهش در غرب قطب جنوب دیده می‌شود. حتی در شرق قطب جنوب، جایی که برخی دانشمندان قبلا اعتقاد داشتند ممکن است میزان یخ موجود بر سطح زمین افزایش یابد، یخچال‌ها در بهترین حالت پایدار بوده و زمانی که یخ‌های زیر سطح دریاها بررسی شدند، در بدترین حالت عقب نشینی قرار می‌گرفتند.
نتایج بدست آمده می‌تواند به بازنگری در جهت پیش بینی وضعیت افزایش سطح دریاها کمک کند. در سال‌های گذشته نقش گرینلند برجسته‌تر به نظر می‌رسید اما اکنون سهم تخمین زده شده از قطب جنوب مهم‌تر است.
پیش ازاین در تاریخ 18 اکتبر سال گذشته کارشناسان ناسا، آژانس فضایی آمریکا نشان دادند که بخش اعظم پوشش یخی چند لایه ای قطب شمال از بین رفته و لایه نازک یخی که درآنجا باقی مانده طی چند ماه آب خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده ، از سال 1958 ضخامت پوشش یخی قطب شمال سه برابر و مساحت یخ چند لایه ای این منطقه به میزان دو میلیون کیلومتر مربع کاهش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала