سخنان ترامپ که افغانستان را تکان داد

© AP Photo / Carolyn Kasterسخنان ترامپ که افغانستان را تکان داد
سخنان ترامپ که افغانستان را تکان داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادره‌ی تحقیقات فدرال امریکا، در اقدامی تازه، درصدد بررسی گفته‌های تازه‌ی ترامپ در مورد «درست‌بودن» حضور نظامی اتحاد جمهوری‌های شوروی سابق در افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، دستیار پیشین رییس سازمان ضد جاسوسی اف بی آی می‌گوید که بخش ضد جاسوسی این اداره به دنبال مشخص کردن «دلیل و منبع» این گفته‌هاست. فرانک فگلوزی می‌گوید «بخش ضد جاسوسی ما این مورد را بررسی می‌کند که چرا رییس‌جمهوری به‌گونه‌یی از رژیم کمونیست اتحاد شوروی جانب‌داری کرده‌است. هم‌چنین ادعایی که رییس‌جمهور ترامپ مطرح کرده که روسیه حق داشت که به افغانستان حمله کند؛ ما در تلاش دریافت آن استیم که بدانیم دلیل این گفته‌ها چه است و از کجا می‌آید».
حکومت افغانستان نیز در اعلامیه‌یی خواهان توضیح مقام‌های امریکایی در این زمینه شده بود. در اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری آمده بود که جهاد مردم افغانستان بر ضد اتحاد جمهوری‌های شوروی برحق بود و امریکا نیز مجاهدان را پشتیبانی می‌کرد.
ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی گفته بود که برای نکوهش و اعلام جهاد در افغانستان در آن زمان اجماع جهانی وجود داشت و سازمان ملل متحد به اکثریت رای‌ها در قطعنامه‌ی اعتراضی، تجاوز شوروی سابق را محکوم کرد.
از سویی، هند در پاسخ به انتقادهای ترامپ از نقش‌نگرفتن این کشور در جنگ افغانستان می‌گوید که بیش‌تر از سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده‌است و دهلی نو پس از سرنگونی رژیم طالبان، نقش مهمی در پیشرفت افغانستان داشته و کمک‌های این کشور به بهبود وضعیت زندگی شهروندان افغانستان منجر شده‌است.
دونالد ترامپ در نخستین نشست کابینه‌ی کاخ سفید در سال جدید میلادی گفته بود که که نخست‌وزیر هند همواره به او گفته که در افغانستان یک کتاب‌خانه ساخته است اما نمی‌داند که این کتاب‌خانه چه دردی را در این کشور دوا می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала