آیا امریکا از عرضه جت اف-۳۵ به ترکیه صرف نظر خواهد کرد؟

© Photo / Public Domain/U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Andrew Leeآیا امریکا از عرضه جت اف-۳۵ به ترکیه صرف نظر خواهد کرد؟
آیا امریکا از عرضه جت اف-۳۵ به ترکیه صرف نظر خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات ترکی میگویند که ایالات متحده نمیتواند به راحتی از عرضه جت اف-۳۵ به این کشور امتناع نماید.

به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم کالین، مشاور رئیس جمهور ترکیه در نشست بین المللی دوحه اظهار داشت که انقره معتقد است که ایالات متحده در صورتیکه ترکیه از روسیه سیستم های دفاع هوایی خریداری کند، از عرضه جت اف-۳۵ صرف نظر نخواهد کرد.

کالین: «ما تنها خریدار نیستیم. ما بخشی از پروژه ای هستیم که کشورهای دیگر نیز با آن مرتبط هستند، بنابراین نمیتوان به راحتی از عرضه این جت ها به ترکیه صرف نظر کرد.»

به باور وی، این مسئله تا زمانیکه جت ها آماده تحویل شوند، حل خواهد شد.

گفتنی است، بر بنیاد قرارداد میان واشنگتن و انقره،‌ ترکیه قصد دارد ۱۰۰ فروند جت اف-۳۵ را از امریکا خریداری کند.

یادآوری میکنیم، مجلس سنای امریکا در ماه جون سال روان نسخه پیش نویس بودجه مالی سال ۲۰۱۹ را تصویب کرد که در آن اعمال تحریم ها علیه ترکیه به دلیل قصد این کشور برای خرید سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه شامل میباشد. 

در یکی از بند های این سند آمده است: «اگر ترکیه سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ را از فدراسیون روسیه خریداری کند، این معامله پیآمد های بزرگ را در بر خواهد داشت.» 

از سوی دیگر مقامات انقره مدعی هستند که به علت واگذار نشدن سیستم راکتی پاتریوت به ترکیه، اقدام به خرید سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه کرده اند و این خرید، مغایرتی با همکاری استراتیژیک ترکیه با متحدان خود در ناتو و امریکا ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала