دانشمندان داروی پخت و پز را نام برده که توانایی قلب را بالا می برد

© Fotolia / Сalypso77دانشمندان داروی پخت و پز را نام برده که توانایی قلب را بالا می برد
دانشمندان داروی پخت و پز را نام برده که توانایی قلب را بالا می برد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان در مقاله که در مجله « Journal of Applied Phsiology» نشر شده، می نویسند، زردچوبه برای سلامتی قلب نهایت مفید ثابت شده است. صرف نمودن آن توانایی این ارگان را در تحمل فشارهای بلند بطور قابل ملاحظه بهبود می بخشد.

بیولوجستان زردچوبه را به ذرات نانویی مبدل ساخته که دانه سرطان را از بین می برند.

کاری و بسیاری مصاله جات بر پایه زردچوبه، طوریکه دانشمندان اخیراً معلوم نموده، نه تنها  شکل و مزه غذا را بهبود می بخشند، بلکه خواص زیادی پوشیده مفید دارند. به گونه مثال، یک سال قبل بیولوجستان امریکایی معلوم نمودند که از آن میتوان برای رساندن وسیله معالجه شیمیایی به حجرات سرطانی استفاده کرد.

© Fotoliaحجرات مرض سرطان
حجرات مرض سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
حجرات مرض سرطان

قبل از این کلکتیف دانشمندان دیگر نشان دادند که زردچوبه، جز عمده این دارو، به بدن در مبارزه با التهابات و امراض مربوط به آنها کمک میکند و همچنان از کورشدن و زوال عقل جلوگیری میکند.

وافی و همکاران او یک خاصیت مفید دیگر زردچوبه را تثبیت کردند و میکانیزم مالیکولی فعالیت آن را بر بدن، هنگام مشاهده اینکه چگونه ماده عمده اثرگذاری این دارو بر قلب چند موش تائثیر میکرد، معلوم نمودند.

شریان قلب این موش ها طوری دوخته شده بود که بطن چپ قلب آنها پی هم از خون پر بود و نمی توانست بیش از نیم حجم معمولی را از طریق خود عبور دهد. چنین عارضه مصنوعی در کار جهاز خون، به گفته دانشمندان، آنچه را تمثیل میکند که در قلب مردم رخ میدهد که از اشکال معمول نارسایی قلبی رنج می برند.

در حال آرامش این عارضه بر زندگی انسان تائثیر زیادی نمی کند، اما حتی در صورت بوجود آمدن اندکترین فشار قلب اضافه بار میشود و شخص بسیار زود مانده میگردد. دانشمندان خاطرنشان می سازند که چنین پرابلم ها در کار قلب میتوانند نسبت التهابات بوجود آیند یا بدتر شوند.

وافی و همکاران او، با پیروی از این مفکوره معلوم نمودند که مقدار زیادی رزدچوبه چگونه بر کار قلب موش ها با شیریان قسماً دوخته شده تائثیر مینماید. برای این آنها در پوست موش ها پمپ خاص جابجا کردند که پیوسته مقدار کم زردچوبه را به آنها پمپ میکرد و بر تغییرات در قابلیت تحمل حیوانات در طول پنج ماه آینده نظارت میکردند.

طوریکه تجربه نشان داد، این داروی هندی واقعاً هم در پنج ماه آینده کار قلب موش ها را بطور محسوس بهبود بخشید. آنها فاصله یک و نیم برابر بیشتر در راه متحرک دوش، نسبت به موش های دیگر که به آنها دارو تزریق نشده بود، طی میکردند و در عین حال به اندازه 20-30% سریعتر می دویدند.

مالیکول های زردچوبه فعالیت ژئین Nrf2 که پاسخگوی مبارزه با التهابات و اکسیدانت ها می باشد و همچنان دو بخش مربوط با DNK — HO-1 و SOD2 — بالا می برد.

جالب اینکه، تغییرات مشابه در بدن موش های سالم رخ میدادند که توسط زردچوبه تغذیه میشدند: آنها نیز به فاصله بیشتر و سریعتر، نسبت به موش ها از گروپ کنترولی، میدویدند. این همه بیانگر آنند که زردچوبه یا فعال کننده های دیگر ژئین Nrf2 را میتوان برای بهبود سلامتی قلب و بلندبردن توانایی انسان استفاده کرد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала