درخواست خانواده گل رحمان که توسط سازمان سیا کشته شد

© AP Photo / Carolyn Kasterدرخواست خانواده گل رحمان که توسط سازمان سیا کشته شد
درخواست خانواده گل رحمان که توسط سازمان سیا کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خانواده "گل رحمان" که تحت شکنجه سیا در کابل کشته‌شد، با طرح دادخواستی در امریکا خواستار بازگرداندن جنازه او شدند.

به گزارش اسپوتنیک، یک معلم افغان به همراه اعضای خانواده‌اش، از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دلیل ربودن پدر خانواده و شکنجه و قتل وی بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 شکایت کرده‌اند.
در شکایت‌نامه تنظیم‌شده علیه سیا تصریح شده که خانواده «گل رحمان» و خانواده‌اش در یک اردوگاه آوارگان در پیشاور زندگی می‌کردند که سیا سال 2002 او را ربود و برای بازجویی به یکی از زندان‌های مخفی سیا منتقل کرد.
پدر این خانواده "گل رحمان" 16 سال پبش به اشتباه توسط سیا زندانی شد، چون آنها مظنون بودند وی یک شبه نظامی است. سپس وی را شکنجه کرده و در زندانی مخفی متعلق به سیا در افغانستان کشتند؛ تنها کسی که در سایت سیاه سیا کشته شد.
در گزارشی که از یک تحقیق سیا درباره مرگ پدر این معلم افغان وجود دارد به جزئیات ساعت‌های آخر زندگی وی پرداخته شده و آمده که این مرد از شدت سرما جان باخته، چون وی را در یک اتاق سیمانی بسته بودند.
این معلم افغان همچنین گفت که برای 15 سال خانواده‌اش به دنبال اطلاعاتی از دولت‌های پاکستان و افغانستان درباره سرنوشت این مرد بودند و می‌خواستند بدانند آیا وی مرده یا زنده است. در 2010، این خانواده از خبرنگاران امریکایی شنیدند که پدرشان احتمالا در زندانی مخفیانه در افغانستان شکنجه و کشته شده است اما هیچ فردی صحت آن را تایید نکرد.
این خانواده در نهایت در سال 2014 زمانی متوجه اصل قضیه شدند که سنای امریکا در گزارشی اعلام کرد که در زندان‌های مخفی امریکایی افراد شکنجه می‌شوند و اینکه چگونه این شکنجه‌ها باعث کشته شدن پدرشان شده است.
این خانواده و دو مردی که از این زندان جان سالم به در برده بودند، در دادگاه فدرال شکایت کرده و خواستار برقراری عدالت شده‌اند.
در این روند، خانواده این مرد افغان اطلاعیه‌ای دریافت کردند مبنی بر اینکه گل رحمان هدف سواستفاده در برنامه سیا قرار گرفته و کشته شده است.
این معلم افغان گفت، شش ماه قبل خانواده‌اش از دولت امریکا خواست تا اطلاعاتی را درباره اینکه چه اتفاقی برای جسد این مرد افتاده، ارائه کند اما دولت ان کشور پاسخی نداده است. حالا وکلای این خانواده شکایتی را درباره این اطلاعات تنظیم کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала