بیجاشدن ۲۹۰ هزار تن در نتیجهٔ جنگ‌های یک‌سال اخیر در افغانستان

© Sputnik / JAKبیجاشدن ۲۹۰ هزار تن در نتیجهٔ جنگ‌های یک‌سال اخیر در افغانستان
بیجاشدن ۲۹۰ هزار تن در نتیجهٔ جنگ‌های یک‌سال اخیر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گزارش سازمان ملل متحد به بیجا شدن ده‌ها خانواده در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی که شماری از آنها به ولایت بامیان رفته اند و شماری هم در بخش‌هایی از شهر کابل به مساجد پناه برده اند، نیز اشاره شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، سازمان ملل در گزارش تازه‌یی که نشر کرده، می‌گوید که در جریان یک سال اخیر در افغانستان، جنگ‌ها ۲۹۰ هزار تن را مجبور به ترک‌ خانه‌های‌شان کرده‌اند.

در این گزارش سازمان ملل، آمده است که این بیجا شدگان از ۳۲ ولایت افغانستان استند.

از این میان، تنها در دو هفتۀ گذشته ۴۰ هزار و ۲۰۰ تن در نتیجۀ این جنگ‌ها ناگزیر به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

پنج هزار خانواده از ولسوالی های ارزگان خاص،‌ مالستان و جاغوری بیجا شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
پنج هزار خانواده از ولسوالی های ارزگان خاص،‌ مالستان و جاغوری بیجا شده‌اند

بربنیاد این گزارش، غزنی، کندز ، فاریاب و ننگرهار در سال روان نسبت به ولایت‌های دیگر گواه بیشتر بیجاشدن مردم در نتیجه جنگ‌ها بوده‌اند.

در این گزارش سازمان ملل، به بیجا شدن ده‌ها خانواده در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی نیز اشاره شده‌است — بیجا شدگانی که شماری به ولایت بامیان رفته اند و شماری هم در بخش‌‎هایی از کابل به مسجد‌ها پناه برده‌اند.

جنگ‌ها در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان — ولسوالی‌‎هایی که پیش از این از امن‌ترین مناطق کشور به حساب می‌آمدند — دو هفته پیش پس از آن آغاز شدند که طالبان بر این بخش‌ها حمله کردند.

درگیری‌ها در این دو ولسوالی بیش از ده روز به درازا انجامید. طالبان هرچند نتوانستند اختیار این ولسوالی‌ها به عهده بگیرند، اما بخش‌هایی از این مناطق را تصرف کرده بودند.

شماری از بیجا شدگان این مناطق ولایت غزنی، حکومت را به بی پروایی در تأمین امنیت مناطق شان متهم می‌سازند و از آیندۀ ناروشن نگران استند.

احمد تمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی نیز می‌گوید که باشندگان زیادی از بخش‌های کشور امسال بیجا شده‌اند: "ما تا ۷۲ ساعت بیجا شدگان را زیر پوشش قرار می‌دهیم، از بودجۀ اضطراری موادغذایی در اختیار شان قرار می‌دهیم و مواد غیرغذایی…تا زمانی که در یک جای مستقر می‌شوند و آن‌جای از سوی وزارت امور مهاجرین در تفاهم با اداره اراضی تدارک دیده می‌شود".

با این هم شمار بیجا شدگان داخلی درسال روان میلادی در مقایسه به سال گذشته کمتر است زیرا در سال گذشته ۵۱۰ هزار تن در نتیجۀ جنگ‌ها و خشک‌سالی‌ها از خانه‌های شان بیجا شده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала