کرزی: تلاش‌های صلح بدون هماهنگی با کشورهای همسایه بی نتیجه خواهد بود

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر حامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور سابق افغانستان اعلام کرد که نباید کشورهای همسایه افغانستان از جمله چین، روسیه و ایران در تلاش‌های صلح این کشور نادیده گرفته شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه "ویسا" چاپ کابل، در چند ماه اخیر تلاش‌های واشنگتن برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان افزایش یافته و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح دوبار با اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است.
تلاش‌های امریکا در روند صلح در حالی افزایش یافته که واشنگتن از نقش اثر گذار کشورهای منطقه از جمله روسیه، چین و ایران در این روند چشم پوشی کرده است.
حامد کرزی؛ رئیس جمهور سابق کشور با اشاره به تحولات اخیر در روند صلح خواستار هماهنگی بیشتر بین کشورهای منطقه و تلاش‌های امریکا در روند صلح شده است.
رئیس جمهور سابق کشور اظهار داشت: تلاش‌هایی که در روند صلح صورت می‌گیرند بدون همکاری کشورهای همسایه نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.
وی افزود: نباید در روند صلح افغانستان از نقش کشورهای همسایه از جمله چین، روسیه و ایران چشم پوشی شود. 

کرزی: امریکا باید از نشست صلح مسکو پشتیبانی کند - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: امریکا باید از نشست صلح مسکو پشتیبانی کند

کرزی تصریح کرد، به تلاش‌های صلح که توسط زلمی خلیلزاد مشاور ارشد وزارت خارجه امریکا صورت می‌گیرند خوشبین است زیرا گفت‌وگو تنها راه پایان منازعه افغانستان است.
وی خاطرنشان کرد، نشست صلح مسکو نیز پیشرفت قابل توجهی در روند صلح افغانستان محسوب می‌شود زیرا طالبان برای نخستین بار در نشستی مشترک با مقامات کشورهای منطقه و اعضای شورای عالی صلح حضور یافتند.
رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد که در روند صلح افغانستان کشورهای همسایه نقش مهمی دارند و بدون همکاری آنها برقراری صلح ماندگار در این کشور غیرممکن است.
کرزی اظهار داشت: در حال حاضر طالبان بدون شک یک واقعیت در منطقه محسوب می‌شوند.
وی افزود: حضور نیروهای امریکایی در افغانستان تهدیدی برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود که باعث ایجاد تقابل بین کشورهای منطقه شده است.
رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: شکی وجود ندارد که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان به ضرر این کشور است.
کرزی خاطرنشان کرد که سیاست‌های اشتباه امریکا در افغانستان باعث طولانی شدن جنگ شده و هزاران نفر از مردم این کشور را به کام مرگ کشانده است.
رئیس جمهور سابق افغانستان اظهار داشت: در سال 2001 میلادی در افغانستان صلح برقرار شد و دلیل آن نیز تعامل سازنده دولت با کشورهای منطقه بود.
وی افزود: اما به مرور زمان کشورهای منطقه به اهداف آمریکا مشکوک شدند و در نتیجه شرایط امنیتی در این کشور تغییر کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала