توسعه تاثیر عربستان بر افغانستان

© Fotolia / Meen_naدانشگاه بین‌المللی اسلامی در ننگرهار
دانشگاه بین‌المللی اسلامی در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف غنی بر اعمار دانشگاه بین‌المللی اسلامی با پول عربستان سعودی در ننگرهار تاکید کرد.

به گزراش اسپوتنیک، اشرف غنی رئیس جمهور افغاسنتان یکبار دیگر در اعمار دانشگاه بین المللی اسلامی عربستان سعودی در ننگرهار تاکید نمود.

حمله خرابکاران به یک مسجد در ایالات متحده امریکا - اسپوتنیک افغانستان
دانشگاه "اسلامی سعودی" در ننگرهار

اشرف غنی حین سخنرانی در محضر نمایندگان ننگرهار سروصدا های در مورد منع اعمار دانشگاه بین المللی اسلامی به پول عربستان در ننگرهار و اعمار آن در کابل را رد نموده تاکید کرد که دانشگاه بین المللی اسلامی در ننگرهار به پول عربستان سعودی ایجاد میگردد.
اکثر سیاستمدارن و روحانیون دینی افغانستان به این نظر اند که عربستان 500 ملیون دالر برای اعمار دانشگاه اسلامی در ننگرهار تخصیص داده است و هدف عربستان توسعه مفکوره وهابیزم در افغاسنتان میباشد. در جوار ننگرهار- منطقه شمالی پاکستان به مراکز تندروهای اسلامی مبدل گردیده است که سبب بی نظمی و بی امنتی در افغاسنتان گردیده اند.
عربستان قصد دارد ایدالوژی وهابیزم را در افغانستان توسعه دهد. بطور مثال میتوان گفت که در پاکستان 20 هزار مدرسه اسلامی وجود دارد که در آن وهابیزم تدریس میشود. در دانشگاه اسلامی افغانستان مضامین به زبان عربی تدریس خواهد شد که فعلاً تمام مضامین- هم در مدارس دینی و هم دانشگاه های افغانستان به زبان ملی کشور تدریس میشود. اما عربستان اهداف دوری را در این کشور در نظردارد.
ریاض به شکل از اشکال میخواهد در افغاسنتان نفوذ داشته باشد. با وصف که مردم افغانستان درگیرجنگ های داخلی هستند، اما به گروه های افراطی اسلامی چندان علاقمندی نشان نمیدهند. پیروان مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان راحت در پهلوی هم قرار دارند. به همین علت وهابیزم در افغانستان نفوذ تکرده است.
حالا عربستان قصد دارد با ایجاد دانشگاه اسلامی، وهانیزم را درافغانستان توسعه دهد و سپس پلان های بعدی خود را عملی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала