نشست مسکو؛ گامی برای صلح یا تریبونی برای طالبان؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر نشست مسکو؛ گامی برای صلح یا تریبونی برای طالبان؟
نشست مسکو؛ گامی برای صلح یا تریبونی برای طالبان؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برگزاری نشست مسکو در مورد صلح افغانستان، با واکنش‌های فراوانی در درون افغانستان مواجه بوده است.

جنرال جاوید کوهستانی کارشناس مسایل افغانستان دیدگاه خود را در رابطه با نشست مسکو چنین بیان کرد:

«به باور من نشست مسکو در یک فضای بی‌باوری میان حکومت افغانستان و متحدین آن در روسیه برگزار شد. اگر قرار بود که نشست مسکو نتایج مطلوب به دست می‌داد، بهتر می‌شد که با کشورهای منطقه، متحدین و دولت افغاستان روی این موضوع هماهنگی صورت می‌گرفت که در نتیجه این هماهنگی از تبلیغات سوء بر علیه روسیه کاسته می‌شد، اما متاسفانه کنفرانس مسکو بیشتر به طالبان وجاهت داد و روسیه در یک نوع همسویی با طالبان افراطی قرار گرفت».

آقای کوهستانی می‌گوید که این موضوع می تواند در آینده به روابط افغانستان با روسیه آسیب برساند:

«به عقیدۀ من باید تلاش صورت می‌گرفت تا نمایندگان و اشخاص غیر رسمی از بخش‌های پژوهشی و مراکز علمی افغانستان در این نشست دعوت صورت می‌شدند، و یا هم نشست متذکره دریک هماهنگی کلی با کابل برگزار می‌شد تا می‌توانست نتایج مثبت به بار آورد».

به باور آقای کوهستانی در حال حاضر می‌توان گفت که دیدگاه در خصوص نشست مسکو در کابل و افغانستان بسیار خوشبینانه نیست و به نوعی مسکو را زیر بار ملامتی بخشی ازمردم و روشنفکران این کشور قرار داده است.

در همین حال، عبدالواحد طاقت جنرال سابق نیروهای مسلح افغانستان در مورد نشست مسکو با خوشبینی می‌گوید:

«اگر بخاطر آوردن صلح در افغانستان هر کشور و حتا افراد انفرادی کاری انجام ده‌ برای ما قابل قدر است. نشست مسکو در برقراری صلح در افغانستان برای ما از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است. ناگفته نباید گذاشت که مسکو اهداف استرتژیک خود را دارد و میخواهد حضور خود را به مثابه یک ابرقدرت در این منطقه حفظ کند».

 

آقای طاقت می‌گوید که نشست مسکو در نوع خود یک «کار بزرگ» است:

«اینکه در حال حاضر ندای صلح از مسکو بلند می‌شود و مخالفین دولت افغانستان با نمایندگان رسمی و غیر رسمی از افغانستان در حضورداشت 12 کشور در این نشست اشتراک می‌ورزند و با هم گفتگو می‌کنند و به تفاهم می‌رسند، کار بزرگی است».

آقای طاقت افزود که مردم افغانستان از گفته‌های سرگئی لاوروف مبنی بر افغانستان متحد و یکپارچه اسقبال می‌کنند.

نشست صلح افغانستان به میزبانی مسکو، روز جمعه، نهم ماه نومبر با حضور نمايندگان شورای عالی صلح افغانستان، نمایندگان طالبان و حضور نمایندگان کشورهای منطقه برگزار شد.

حکومت افغانستان اعلام کرده که در این نشست حضور رسمی ندارد و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل تصمیم به شرکت در این نشست گرفته است.

قرار بود نشست مسکو درمورد افغانستان به تاریخ 4 سپتمبر برگزار شود، اما به‌دلیل عدم اشتراک حکومت افغانستان در آن، به درخواست حکومت افغانستان، به تعویق انداخته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала